Nøttekake med sjokoladefyll

Nå som nasjonaldagen er rett rundt hjørnet er det på tide med kakebaking! For første gang er jeg ute i god tid, og kommer med en sunn og god oppskrift til dere. På 17.mai hører det liksom til med is, kake og andre godsaker – så da skader det ikke om en av sortene er sunnere i allefall. Denne kaken ble intet mindre enn utrolig god – og ikke er den vanskelig å lage heller. 

Nøttebunn:

120 g hasselnøtter

2 egg

2 bananer

2 ss sukrin

Med en stavmikser/blender gjør du nøttene nesten til mel, før du blander inn to egg, bananer og sukrin. Jeg brukte en stavmikser for å kjøre alle ingrediensene god sammen. Fordel i en paiform og stek midt i ovene på 175 grader i 20 minutter. Deretter tar du bunnen ut og lar den avkjøle seg.

Sjokoladefyll:

1 boks philadelphia naturell

1 en boks mager vaniljekesam

2 ss bakekakao

4 ss sukrin

2 ss sukrinmelis

50 g hasselnøtter

Bruk først en stavmikser/blender for å male nøttene. Deretter blander du alt i en bolle og pisker lett sammen. Fordel over bunnen og sett formen i fryseren i ca. 30 minutter, slik at kremen stivner lett.

Topp den ferdige kaken med frukt og bær, jeg brukte jordbær, bananskiver, blåbær og litt hasselnøtter. Fantastisk god kake som kan nytes med den reneste samvittighet! Bare husk at den ikke oppbevares særlig bra i kjøleskap, da vil nemlig sjokoladekremen bli rennende. Enda en grunn til å forsyne seg et par ganger ekstra 😉




Nå skal jeg straks ut for å gjennomføre dagens intervaller, før jeg skal prøve meg på en sunn ostekake ikveld. Viktig å ha oppskriftene klare til den store dagen! 

7 kommentarer
    1. Nam denne så skikkelig god ut. Gjett om den skal testes ut her i hus 🙂 Savner bilder etter vær andre åssen du gjør ting.

    2. Hva mener du om kompresjonstights og slike treningsklær? Noen tester viser at det gir en minimal effekt hos syklister, er det annerledes for styrketrening? Hva er din mening, er det verdt de ekstra pengene?

    3. Seriøst Nora, skal du ikke begynne på en “kokebok” du også? 🙂 Blir litt surrete av å leite gjennom alle sidene med gode oppskrifter her på blogg (A)
      Fortsett, du er konge!

    4. Hei Nora 🙂 tenkte jeg skulle prøve meg på denne imorgen men har ikke sukrinmelis. Kan man bruke vanlig sukrin istedet tror du? eller må jeg kave meg ned på helsekosten?:P haha!

    5. Elisabeth: jeg elsker kompresjonstightsene mine, spesielt ved kodisjonstrening. men de er absolutt bra til styrketrening også, og i mine øyne er de klart verdt investeringen 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg