Sprintintervaller

Nå som det blir varmere ute liker mange å trene kondisjon ute, meg inkludert. Jeg tenkte derfor å dele mine favoritter for sprintintervaller med dere! De er enkle å gjennomføre, alt du trenger er nemlig en løpebane eller oppmålte distanser. Jeg vil virkelig anbefale å kjøre intervaller i tillegg til langkjøring, da det er tidseffektivt, bra for oksygenopptak og fettforbrenning. Sist men ikke minst har jeg tilgode å se en sprinter som ikke har knallbra rumpe, for her tvinges virkelig setemusklene til jobbing. Ingen grunn til å stå over intervalltreninga med andre ord 😉 Husk at intervallene er korte – så du må virkelig ta i på dragene. Hvis du gjennomfører i vanlig joggetempo vil du ikke få de positive effektene jeg har nevnt over på samme måte. Så push deg selv gjennom det, det er hardt mens det står på men heldigvis er det for over også!

Felles for alle de tre intervallene under er at du må varme opp først, gjerne ved å jogge noen runder rundt banen og tøy litt lett. Jeg vil også anbefale og jogge noen runder etter sprintintervallene, for å roe ned igjen. Gjerne bruk pulsklokke hvis du har for å følge med hvordan du ligger an. Here goes, mine topp tre på løpebane:

Hood fra X-life (innlegget inneholder sponsor lenker)

20 x 60 meter. Her løper du 60 meter spurt, før du tar 1 minutt pause og gjentar det hele til du har løpt 10 stykk. Da er du halvveis, og tar en pause på 2 minutter og drikker litt vann før du kjører de neste 10. Etterhvert som du blir i bedre form kan du øke til 30 x 60 meter. Gjerne løp sammen med en treningspartner, så kan dere krige om å komme først over linja. Jeg vet at et helt minutt pause mellom hver spurt høres lenge ut, og det føles lenge de første dragene også. Men etterhvert som du løper lover jeg at de minuttene føles korte etterhvert. Pass på å ikke stå i ro mellom dragene, men gå litt rundt for å holde beina igang.

Løp i sko og klær du føler deg komfortabel i. Det er ingen hemmelighet at jeg elsker kompresjonstights til løping.

8 x 200 meter. Denne er faktisk hardere enn den høres ut som, men her skal man altså løpe 200 meter 8 ganger. Første drag har du pause på 1 minutt, mens etter neste drag har du pause på 30 sekunder. Veksle pausene annenhver gang til du er ferdig. Gjerne begynn med 8 drag, og øk videre til 10 når du føler at kondisjonen blir bedre.   

Viktig å fylle på med vann underveis! Matchende shaker og teknisk genser fra Kari Traa.

Pyramideintervall. Her løper du først 200 meter, deretter 400 meter, 600 meter og 800 meter. Deretter trapper du nedover igjen fra 800 til 600, 400 og 200 tilslutt. 1 minutt pause mellom hvert drag. Igjen, pass på å rør litt på deg i pausene slik at du holder føttene i gang og ikke stivner helt. 

Ta gjenstår det bare å gi tommelen opp og ønske dere alle lykke til med løpinga! Gjerne del deres egne favoritter på løpebane i kommentarfeltet under også. God økt alle spreke lesere – løp for livet 😉 
16 kommentarer
    1. Jeg elsker intervaller, og dette er veldig greit med tanke på at jeg har astma. Bruker ikke å springe like mange så deg da, men forhåpentligvis så kommer det med tiden 😀

    2. Dette skal definitivt prøves ut! Sliter med motivasjonen til lange løpeøkter om dagen, og trenger og varierer 4×4 løpinga mi! Har ikke løpebane i nærheten, men tror du at en tredemølle med distansemåler kan fungere? 🙂

    3. Har du noen tips til hvordan man kan bli mindre oppblåst? Spiser omtrent null hvetemel, men er likevel ganske oppblåst. Føler at jeg blir det av vann når jeg er på trening. Føler det går utover kvaliteten på treningen, spesielt knebøy..

    4. Hvilken løpebane er det? Leter etter en fin løpebane i trondheim 🙂
      Bra innlegg ! thumbs up 🙂

    5. Anbefaler virkelig piggsko til sprintøvelser på bane. Gjør virkelig underverker for farten og fartsfølelsen! Kan også virkelig anbefale en del teknikkøvelser for å få intervallene til å gå lettere, og erstatte 60m med 100m intervaller. 🙂 😉
      Har mye friidrett opp igjen, og spesielt sprint og lengdehopp. Utrolig gøy!

    6. Hei Nora! Har i det siste begynt å “flytte” frokosten til lunsj for å få et litt mindre spisevindu gjennom dagen. Merker mindre sultfølelse og mer overskudd av det 🙂 Tenker jeg skulle høre med deg hvordan du gjør det når du trener på morgenen? Spiser du da noe etter treningen eller venter du helt til lunsj?

    7. Emilie: ja det tror jeg 🙂 det har vært treninger der noen ganger når jeg har vært der, men jeg har løpt fordi og det har ikke vært noe problem:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg