hits

Glutebridge og periodisk faste

Frste gangen jeg prvde glutebridge syntes jeg det var en mkkavelse. Nr jeg ser tilbake var det nok fordi den var uvant, fltes litt rar og ikke minst ser litt rar ut. I dag er det en av mine absolutte favoritter for f god kontakt med setemuskelen, og jeg er veldig glad for at jeg fortsatte helt til jeg fikk den til. Jeg liker ikke kjre med pute mellom meg og stanga, jeg kjrer heller slik dere ser under. Bruk hendene til "skyv" stanga fra deg nr du gr opp. Du trenger ikke ha step, men jeg synes personlig at jeg fr mye bedre kontakt nr jeg gjr velsen med beina p step. Det gir jo ogs strre bevegelsesbane som gjr at musklene kan f jobbe mer. Jeg har nesten ikke tatt denne velsen i hele r, fordi jeg har hatt s vondt i hofta mi. Men i dag skal jeg prve p igjen, og jeg gleder meg allerede til styrkekta p bein som venter. Kneby, utfall, lrcurl, strake marklft og glutebridge venter - s det er bare kjre p. Jeg synes mandager setter standarden for resten av uka, derfor er det spesielt viktig for meg med gode kter og bra mat hver mandag. Da kommer det s lett resten av uka ogs!


Topp og tights fra Better Bodies, step og matte finner du hos X-life. (adlinks)

Jeg fullfrte forrige ukes challenge med g 10 kilometer etter jobb i gr. S utrolig gy at mange ble med, det hadde jeg ikke trodd! Jeg skal komme med en ny challenge neste sndag, jeg merker at det blir litt heftig med en hver uke. N sitter jeg her med lunsjen min, som er dagens frste mltid for min del. Mange av dere har spurt om hva periodisk faste gr ut p, og jeg tenkte bare fortelle dere hva det betyr for min del. Jeg er ikke srlig sulten p morgenen, og derfor spiser jeg ikke frokost lenger. Fr spiste jeg seks mltid om dagen, n spiser jeg tre store istedet. Det er alts samme mengde mat, jeg bare fordeler det p en litt annen mte. Det spiller nemlig ikke s stor rolle nr du spiser maten din, det viktige er hva du spiser. Jeg spiser middag i 4-5 tiden, og dagens siste mltid rundt 8-9 alt etter nr jeg er hjemme fra trening eller ferdig med dagens gjreml. Jeg er ikke opptatt av flge noe bestemt "spisevindu" som mange snakker om nr det kommer til periodisk faste, jeg spiser rett og slett bare maten min nr jeg er sulten. Kroppen er et vanedyr, og derfor blir den jo stort sett sulten til de samme tidspunktene hver dag. Det har dere kanskje merket selv ogs? :) Jeg synes uansett det viktigste er finne det spisemnsteret som passer en selv, uavhengig av hva andre gjr. Er du sulten p morgenen s spis, eller er du mer sulten om kvelden som meg s spis mer da. Prv deg frem og finn ut hva som passer for deg.

I tillegg liker jeg legge mesteparten av karbohydratene mine til etter styrketrening, og spiser lite karbohydrater til de andre mltidene. En favoritt til lunsj, som dere kanskje har merket, er stekt laks med grnnsaker. Jeg liker ikke kokt laks, men stek den i panna med krydder og det blir virkelig snadder! I dag hadde jeg en liten salat og rotgrnnsaker som tilbehr, med sellerirot, gulrot, klrot og aubergine. Kutt opp og legg i ildfastform, og velg krydder du liker. Jeg valgte hvitlkssalt, chili, og kajennepepper. Fordel to ss olivenolje over, og rr rundt fr du steke i ovenen p 200 grader i ca. 25 minutter. Jeg lager alltid masse av gangen, s har jeg tilbehr til flere mltider stende klart i kjleskapet.





Med en god lunsj i magen er jeg klar til vende nesa ned i studiene noen timer, s skal jeg belnne meg selv med ei skikkelig god styrkekt senere! Ha en sterk og sprek start p uka alle sammen :)

23 kommentarer

Kunne du skrevet litt om hvordan du fr i deg NOK mat p bare tre mltider? sliter litt med f det til g opp :P Ogs ser jo ikke porsjonene dine veldig svre ut heller, s kanskje du har noen triks :)

Hei Nora!

Er du fortsatt en del av "team sprettrumpe"?

Vi vet jo at du tar avstand fra doping og anabole steroider.. Det jeg lurer p, er om dette er grunnen til at du forlot ditt gamle treningssenter, og har byttet coach flere ganger? Savner du trene p ditt gamle gym?

Den velsen er s vanskelig, strever med oppn kontakt p rett steder. Finns det like gode velser som er enklere? Eller br jeg ikke gi meg?

Hei! Hvilken velse synes du er best av glutebridge og hip thrust, og hvorfor? Vil vel oppn samme bevegelsesbane med glutebridge med fttene p step som i hip thrust? Jeg kjrer mest hip thrust, men sliter snn med at jeg fr blflekker p hoftekammene (selv om jeg kjrer med puter). Ser ut som jeg har blitt mishandla av kjresten, haha! Har prvd lette litt p vekta (kjrer bare med 60 kg n, mot 70 kg som jeg gjorde fr), men det hjelper ikke det heller :p S vurderer sterkt prve meg p glutebridge p step, takk for tipset :)

Lilli: jeg har byttet til team 24 fitness og trener p hit the gym n :) det var ulike rsaker til at jeg byttet gym, men jeg savner det ikke nei. Har det utrolig bra der jeg er n :D

Ane: hoiii, dette er 200 g laks og 700 g grnnsaker s relativt stor porsjon ;) men jeg spiser alltid 500-1000 kcal per mltid og det er ikke noe problem for min del :)

Hei, jeg lurte p om du har et kosthold og treningsprogram for ei jente som vil bli tynnere (og f markerte muskler etterhvert) :) har ikke rd til treningsstudio, s om du kunne kommet med noen tips til hjemmetrening? :)

Jeg har nettopp begynt gjre glute bridge! Svir i rumpa !! Sykt bra velse

Hvor lper du i Trondheim? savner fine joggelyper her i byen! :)

Har du trent p 3t fr? :) Er jo s mange av de i byen, og har hrt de er ganske bra.

Sara Heymans: trent p 3t 3 ganger og mislikte meg der :p men det er min Mening da!

K: rundt nidelva er fint, samme med Ladestien og i bymarka :)

ELSKER denne velsen!!!

Hei Nora.

Jeg begynte med glutebridge og var oppe i 60 kg, og velsen gikk bra, men etter hvert s fikk jeg p en mte strekk p bakside av lra. prvde justere vekta ned men d funka ikke. s har ikke tatt denne velsen p mange mnd. jeg har prvd uten vekter ogs mot step, men fr problemer med flelsen av strekk da ogs. har ogs prv justere fttene frem og tilbake og tl siden osv for se om det hjelper, men d gr ikke. kan d komme av at jeg er ganske stiv og stl, alts ikke noe myk i muskulaturen?

jeg liker heller ikke kokt laks, s jeg har ikke turt prvd steke laks i stekepanna engang! jeg m nok prve dette da...hmmm

Foretrekker du glute bridge framfor hip thrust? Hip thrust gir jo igjen en enda strre bevegelsesbane :) Uansett er jo det viktigaste god kontakt, hip thrust er for min del en elsk/hat velse!

53,3 km ble det p meg!

Veldig gy med kilometerchallenge, en ekstra motivasjon :)

For min del er jeg skikkelig drlig p intervaller og motbakke s det kunne vrt gy med en challenge som innebrer det!

Linda Marie Stuhaug: jeg vet ikke hvorfor, men jeg fler jeg fr s mye bedre kontakt med glutebridge enn hipthrust! s da kjrer jeg helst den, men prver vre flink til ta begge :)

Anonym: kommer intervall-challenge p sndag :D

Anniken: Jeg har ogs hatt tendens til strekk p bakside lr under velsen, men det gikk ganske bra idag og flte jeg fikk god kontakt med rumpa :) Gjorde slik Nora viser i innlegget. Plasserte beina opp steppen, og l tett innp steppen slik at det ikke ble for stor avstand (tror det tar mer p bakside lr da). Knep rumpa allerede fr jeg begynte lfte, holdt noen sek p toppen, og strammet rumpa hele veien ned. Glir jeg unna steppen, srger jeg for komme nrt nok igjen. Dette fungerte iallfall for meg :)

..og tenk p at du skal skyve ifra fra hlene :)

hei igjen. Lin jeg prvde meg p glutebridge i dag for frste gang p lenge. tok mot step, og la meg nrme stepen med forholdsvis brede ben. og d funka bra :-) fikk ikke strekk i dag, jippi :-) jeg plasserte stepen mot veggen slik at den sto fast der, og ja fokuserte p hl og knipe rompa. funka i dag, s da ska prv flere ganger og etter hvert legge p l itt vekter :-)

S bra! Artig nr man fr det til :)

Skriv en ny kommentar

bloglovin Matprat