Glutebridge og periodisk faste

Første gangen jeg prøvde glutebridge syntes jeg det var en møkkaøvelse. Når jeg ser tilbake var det nok fordi den var uvant, føltes litt rar og ikke minst ser litt rar ut. I dag er det en av mine absolutte favoritter for å få god kontakt med setemuskelen, og jeg er veldig glad for at jeg fortsatte helt til jeg fikk den til. Jeg liker ikke å kjøre med pute mellom meg og stanga, jeg kjører heller slik dere ser under. Bruk hendene til å “skyv” stanga fra deg når du går opp. Du trenger ikke å ha step, men jeg synes personlig at jeg får mye bedre kontakt når jeg gjør øvelsen med beina på step. Det gir jo også større bevegelsesbane som gjør at musklene kan få jobbe mer. Jeg har nesten ikke tatt denne øvelsen i hele år, fordi jeg har hatt så vondt i hofta mi. Men i dag skal jeg prøve på igjen, og jeg gleder meg allerede til styrkeøkta på bein som venter. Knebøy, utfall, lårcurl, strake markløft og glutebridge venter – så det er bare å kjøre på. Jeg synes mandager setter standarden for resten av uka, derfor er det spesielt viktig for meg med gode økter og bra mat hver mandag. Da kommer det så lett resten av uka også!


Topp og tights fra Better Bodies, step og matte finner du hos X-life. (adlinks)

Jeg fullførte forrige ukes challenge med å gå 10 kilometer etter jobb i går. Så utrolig gøy at mange ble med, det hadde jeg ikke trodd! Jeg skal komme med en ny challenge neste søndag, jeg merker at det blir litt heftig med en hver uke. Nå sitter jeg her med lunsjen min, som er dagens første måltid for min del. Mange av dere har spurt om hva periodisk faste går ut på, og jeg tenkte bare å fortelle dere hva det betyr for min del. Jeg er ikke særlig sulten på morgenen, og derfor spiser jeg ikke frokost lenger. Før spiste jeg seks måltid om dagen, nå spiser jeg tre store istedet. Det er altså samme mengde mat, jeg bare fordeler det på en litt annen måte. Det spiller nemlig ikke så stor rolle når du spiser maten din, det viktige er hva du spiser. Jeg spiser middag i 4-5 tiden, og dagens siste måltid rundt 8-9 alt etter når jeg er hjemme fra trening eller ferdig med dagens gjøremål. Jeg er ikke opptatt av å følge noe bestemt “spisevindu” som mange snakker om når det kommer til periodisk faste, jeg spiser rett og slett bare maten min når jeg er sulten. Kroppen er et vanedyr, og derfor blir den jo stort sett sulten til de samme tidspunktene hver dag. Det har dere kanskje merket selv også? 🙂 Jeg synes uansett det viktigste er å finne det spisemønsteret som passer en selv, uavhengig av hva andre gjør. Er du sulten på morgenen så spis, eller er du mer sulten om kvelden som meg så spis mer da. Prøv deg frem og finn ut hva som passer for deg.

I tillegg liker jeg å legge mesteparten av karbohydratene mine til etter styrketrening, og spiser lite karbohydrater til de andre måltidene. En favoritt til lunsj, som dere kanskje har merket, er stekt laks med grønnsaker. Jeg liker ikke kokt laks, men stek den i panna med krydder og det blir virkelig snadder! I dag hadde jeg en liten salat og rotgrønnsaker som tilbehør, med sellerirot, gulrot, kålrot og aubergine. Kutt opp og legg i ildfastform, og velg krydder du liker. Jeg valgte hvitløkssalt, chili, og kajennepepper. Fordel to ss olivenolje over, og rør rundt før du steke i ovenen på 200 grader i ca. 25 minutter. Jeg lager alltid masse av gangen, så har jeg tilbehør til flere måltider stående klart i kjøleskapet. 



Med en god lunsj i magen er jeg klar til å vende nesa ned i studiene noen timer, så skal jeg belønne meg selv med ei skikkelig god styrkeøkt senere! Ha en sterk og sprek start på uka alle sammen 🙂

23 kommentarer
    1. Kunne du skrevet litt om hvordan du får i deg NOK mat på bare tre måltider? sliter litt med å få det til å gå opp 😛 Også ser jo ikke porsjonene dine veldig svære ut heller, så kanskje du har noen triks 🙂

    2. Hei Nora!
      Er du fortsatt en del av “team sprettrumpe”?
      Vi vet jo at du tar avstand fra doping og anabole steroider.. Det jeg lurer på, er om dette er grunnen til at du forlot ditt gamle treningssenter, og har byttet coach flere ganger? Savner du å trene på ditt gamle gym?

    3. Den øvelsen er så vanskelig, strever med å oppnå kontakt på rett steder. Finns det like gode øvelser som er enklere? Eller bør jeg ikke gi meg?

    4. Hei! Hvilken øvelse synes du er best av glutebridge og hip thrust, og hvorfor? Vil vel oppnå samme bevegelsesbane med glutebridge med føttene på step som i hip thrust? Jeg kjører mest hip thrust, men sliter sånn med at jeg får blåflekker på hoftekammene (selv om jeg kjører med puter). Ser ut som jeg har blitt mishandla av kjæresten, haha! Har prøvd å lette litt på vekta (kjører bare med 60 kg nå, mot 70 kg som jeg gjorde før), men det hjelper ikke det heller :p Så vurderer sterkt å prøve meg på glutebridge på step, takk for tipset 🙂

    5. Lilli: jeg har byttet til team 24 fitness og trener på hit the gym nå 🙂 det var ulike årsaker til at jeg byttet gym, men jeg savner det ikke nei. Har det utrolig bra der jeg er nå 😀

    6. Ane: hoiii, dette er 200 g laks og 700 g grønnsaker så relativt stor porsjon 😉 men jeg spiser alltid 500-1000 kcal per måltid og det er ikke noe problem for min del 🙂

    7. Hei, jeg lurte på om du har et kosthold og treningsprogram for ei jente som vil bli tynnere (og få markerte muskler etterhvert) 🙂 har ikke råd til treningsstudio, så om du kunne kommet med noen tips til hjemmetrening? 🙂

    8. Hei Nora.
      Jeg begynte med glutebridge og var oppe i 60 kg, og øvelsen gikk bra, men etter hvert så fikk jeg på en måte strekk på bakside av låra. prøvde å justere vekta ned men d funka ikke. så har ikke tatt denne øvelsen på mange mnd. jeg har prøvd uten vekter også mot step, men får problemer med følelsen av strekk da også. har også prøv å justere føttene frem og tilbake og tl siden osv for å se om det hjelper, men d går ikke. kan d komme av at jeg er ganske stiv og støl, altså ikke noe myk i muskulaturen?

    9. 53,3 km ble det på meg!
      Veldig gøy med kilometerchallenge, en ekstra motivasjon 🙂
      For min del er jeg skikkelig dårlig på intervaller og motbakke så det kunne vært gøy med en challenge som innebærer det!

    10. Linda Marie Stuhaug: jeg vet ikke hvorfor, men jeg føler jeg får så mye bedre kontakt med glutebridge enn hipthrust! så da kjører jeg helst den, men prøver å være flink til å ta begge 🙂

    11. Anniken: Jeg har også hatt tendens til strekk på bakside lår under øvelsen, men det gikk ganske bra idag og følte jeg fikk god kontakt med rumpa 🙂 Gjorde slik Nora viser i innlegget. Plasserte beina oppå steppen, og lå tett innpå steppen slik at det ikke ble for stor avstand (tror det tar mer på bakside lår da). Knep rumpa allerede før jeg begynte å løfte, holdt noen sek på toppen, og strammet rumpa hele veien ned. Glir jeg unna steppen, sørger jeg for å komme nært nok igjen. Dette fungerte iallfall for meg 🙂

    12. hei igjen. Lin jeg prøvde meg på glutebridge i dag for første gang på lenge. tok mot step, og la meg nærme stepen med forholdsvis brede ben. og d funka bra 🙂 fikk ikke strekk i dag, jippi 🙂 jeg plasserte stepen mot veggen slik at den sto fast der, og ja fokuserte på hæl og knipe rompa. funka i dag, så da ska æ prøv flere ganger og etter hvert legge på l itt vekter 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg