Tapas med hvitløksbrød

Tapas må være noe av det mest geniale man kan servere når det kommer gjester. Med flere retter er man sikret at noe faller i smak, og så kan det jo gjøres så sunt og enkelt! 1. mai ble det servert tapas med hvitløksbrød, spinatwraps, melon, salat, søtpotetbåter, spicy kjøttboller og kokosgratinert kylling hjemme hos meg. Med så mye godt var det jo umulig å ikke spise seg stappmett, bare se så godt det så ut:

Jeg skal komme med oppskriften på alt, men jeg må bare starte med hvitløksbrødet. Jeg ELSKER hvitløksbrød, men det som ligger i kjøla på butikken er desverre ikke så sunt. Denne varianten derimot, kan fint lages både til helg og hverdags. Det ble virkelig smakfullt og ikke minst saftig, så dette skal lages flere ganger. Den enkle oppskriften ser slik ut:

200 g havregryn

200 g siktet speltmel

150 g gresk yoghurt

2 egg

3  dl vann

1 presset kinesisk hvitløk

1 ts salt + 1 ts rosmarin (kan sløyfes)

1 ts bakepulver

Bland alle ingrediensene i en bolle og rør godt sammen. Press en kinesisk hvitkløk av medium størrelse inn i røra, sammen med rosmarin. Fordel i en ildfastform eller brødfrom, og stek på 200 grader i ca. 20 minutter. Ta den så ut – topp med ost og litt ekstra rosmarin hvit du ønsker. Sett inn i ovnene igjen i 5-10 minutter, til osten har smeltet og brødet er ferdigstekt. La det avkjøle seg før du skjærer skiver og er klar til servering.

Brødet smakte ekstremt godt sammen med kjøttboller laget av karbonadedeig, søtpotetbåter og salat. Det er jo fredag i dag, og da er det en perfekt anledning til å prøve ut dette brødet. Viktig å kose seg litt ekstra i helgene vet dere 🙂

11 kommentarer
    1. mmm… tapas ER genialt 🙂 om du er begeistra dor tapas så anbefaler jeg deg å prøve bacon-surret dadler, altså daler med bacon rundt, og stekt i kjapt i stekepanne. høres rart ut, men jeg lover … det er såååååå godt!!

    2. Hei! Det ser flott ut:)
      Jeg har et spørsmål ang søtpotet. Jeg elsker søtpotet, men klarer ikke vanlig potet. Hvilken potet er det sunneste alternativet? Og hvor mange gram mindre søtpotet kan man spise pr 100g vanlig potet?
      Tusen takk for svar dersom du svarer!
      Ha en fin helg!

    3. oj,dette så godt ut ja! men jeg savner dadler surret med bacon her på tapasen din 😉 det er så utrolig godt! tapas uten det er ikke tapas har jeg funner ut :-p

    4. Lagde hvitløksbrød etter denne oppskriften i dag, sammen med søtpotetbåter og en bønnesalat. Kjempegodt!
      Lurte imidlertid på om det skal være havregryn eller havremel i brødet? Syns det ble veldig kornete og deig-aktig med havregryn, ser du. Men smaken var selvsagt veldig god! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg