Sukkerfrie karameller

Ettersom suksessen med sukkerfrie sjokoladekarameller ble en suksess måtte jeg bare gjenta oppskriften. Denne gangen uten sjokolade, men herregud så gode de ble! Borte på et blunk desverre, men det er vel en fin bekreftelse på at man har laget noe godt 😉 Heldigvis laget jeg dobbel oppskrift denne gangen også, slik at jentene får når de kommer. Du trenger følgende ingredienser:

1 boks vikingmelk

4 ss sukrin

2 ss smør

2 ss pannekake-sirup (kan erstattes med agave- eller yaconsirup)

Bland alt i en liten kasserolle og kok opp.  La det småkoke i ca. 40 minutter og rør av og til, helt til massen har tyknet. Fordel i former av ønsket størrelse, har du ikke dette kan du bare bruke en brødform slik som meg. Plasser i fryseren i ca. 5 timer, før du kan ta de ut og nyte fantastisk gode karameller.


Hvis du ønsker litt ekstra crunch kan du hakke mandler og strø litt sukrin nederst i formen. Dette kan fint sløyfes, men jeg synes det er så godt med litt tyggemotstand. Og så er jeg over gjennomsnittet glad i mandler tror jeg! Uansett så er disse utrolig gode, en super liten godbit å nyte på solfylte vårdager 🙂 Enjoy!

23 kommentarer
    1. De så sinnsykt gode ut! Disse må prøves 🙂 Men hvor kjøper jeg pannekake-sirup? Og blir de myke, litt sånn som fudge? 🙂

    2. Jeg tror jeg så deg på butikken i dag, jeg var på vei til trening, hadde så lyst til å hilse og fortelle hvilken enorm inspirasjon du er, men turte ikke. Ble litt redd for å bli tatt som “den sprø stalkeren som følger etter Nora på butikken”. Kanskje jeg tør neste gang :p Karamellene ser skikkelig gode ut, de skal nok testes ut en dag 🙂

    3. Hei!
      Neste gang du lager en challange; kunne du ha laget for to nivåer? Vil gjerne delta, men målene du setter er urealistiske for meg. Ha en fin dag!

    4. Hanna: Jeg prøver å ha de litt variert, men to nivåer kommer jeg nok ikke til å ha. Da er det bedre å kanskje sette deg egne mål om å gjøre halvparten? 🙂 Eller å gjøre det på to uker? Det virktigste er uansett å delta utifra dine forutsetninger!

    5. Hanne: fløte vil kunne fungere, helmelk tror jeg ikke blir optimalt. Nå har jeg ikke prøvd da, så det kan jo hende. Men gå for fløte hvis du har muligheten 🙂

    6. Maren: haha, så gøy å høre 🙂 det kan godt hende! Det er veldig hyggelig å høre i allefall, nå ble jeg glad! Du får si hei neste gang du ser meg på handlerunde 🙂

    7. Hei…hvilken type smør bruker du ? Jeg brukte sukrin gold og mykt smør. .ha ha ha…ble aldri tykt 🙁

    8. Jeg bare lurer på en liten ting om sukrin.. Blir ikke kroppen på en måte litt lurt av søtningsmiddelet ettersom at det smaker søtt? Med dette mener jeg om du vet om det er noen fare for at det kan skape svingninger i blodsukkeret? Det er jo i så fall ikke helt bra.. Det har jo blitt påvist at funsaft uten sukker har ført til høyt blodsukker hos enkelte diabetikere fordi hjernen tror søtt=sukker, sender signaler videre til pankreas og starter dermed produksjonen av glukagon.. Dette er på ingen måte kritikk, jeg bare lurer på hva dine meninger er om dette?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg