Sunne fudge brownies

Jeg vet ikke hvorfor jeg aldri har brukt bønner i baksten min før – men hipphurra for at jeg har oppdaget det nå! Bønner har lavt kaloriinnhold, er fulle av fiber og har et høyt innhold av protein. På toppen av det hele gjør de seg utrolig godt i brownies. Det gjør konsistensen saftig og “fudge-lignende” – akkurat som brownies skal være! Disse smakte helt fantastisk, og er helt uten mel eller sukker. Jeg skal definitivt lage denne oppskriften igjen, den er nemlig for god til å la være 🙂

340 g sorte bønner (to avrente bokser fra gogreen)

2 egg

1,5 dl sukrin

1 dl 100% kakao

2 ss smør

15-20 dråper karamellstevia

1 ts bakepulver

1 ts vaniljeekstrakt

en klype salt

2 ss økologisk peanøttsmør

Tøm av vannet fra bønnene, og skyll godt. Bland alle ingrediensene foruten smør i en bolle og bland godt sammen med stavmikser. Smelt smøret og rør dette godt inn. Deretter fordeler du røra i en kakeform, jeg brukte en på 26 cm, men du kan med fordel bruke en litt mindre. Fordel to store spiseskjeer peanøttsmør over røra med skje, før du setter kaken inn i ovnen på 180 grader og lar den steke i 25-30 minutter.


La den avkjøle seg litt før du serverer, gjerne med noe digg ved siden av. Personlig synes jeg at brownies smaker best med is til! Her er den servert med lett-is og cashewnøtter, det falt virkelig i smak hos alle. Det er så gøy å kunne trylle frem sunne og gode desserter igjen, jeg har virkelig savnet å bake! Det skal jeg gjøre mer av fremover, og denne oppskiften har herved blitt en favoritt. Nå er denne gladjenta klar for dagens treningsøkt før jobb, ha en strålende dag alle sammen 🙂

27 kommentarer
    1. Hei! Er bosatt midt i Trondheim sentrum, og er nå på utsikk etter et nytt treningssenter. Ser at du trener på litt forskjellige treningssenter, så tenkte jeg kunne spørre deg om hjelp? Noen treningssenter du vil anbefalle? Jeg trener for det meste styrke, noe kondisjonstrening, trener for det meste for meg selv, bruker ikke gruppetimer så mye (kun type smidig osv). Om du kunna skrevet et innlegg eller noe sånn om de forskjellige treningssentrene du har trent ved i Trondheim?

    2. Er det økologiske kidney bønner fra gogreen du bruker? 🙂 gleder meg til å teste denne!

    3. Ann Kristin Rimol: da vil jeg absolutt anbefale Hit the gym! Nå har jeg ikke trent på noen andre gym i sentrum, men jeg vet de er basert mye på gruppetrening. HIT er perfekt for styrketrening og kondisjonstrening aleine 🙂

    4. Heia! 🙂 dette så bare så bra ut, så tenkte jeg skulle lage det til typen (han spiser opp de sunne kakemixene mine, så må finne et billigere alternativ, haha;) har nå kjøpt inn alle ingrediensene, men lurer på om du har peanøttsmøret oppi brownien også, eller bare oppå?

    5. takk skal du ha! cooking is on! 😉 vil forresten si tusen takk for at du deler både treningstips, gode oppskrifter og for at du er så ærlig om hva som skjer bak fasaden! 🙂 treningstipsene dine kommer godt med, likeså med oppskriftene, og veldig godt å vite at man ikke er alene med slike tanker 🙂 fortsett med å være deg selv, du er god på å spre glede, inspirasjon og motivasjon på mange områder gjennom bloggen din 🙂 god helg! 😉

    6. Hei,
      Har utrolig lyst til å prøve denne oppskriften, ser veldig godt ut!! 😀
      Men må bare spørre hvor du får tak i de “go green sorte bønnene”?? Har sett etter de lenge nå, men ikke funnet noen steder “/ Hvor er det du pleier å kjøpe dem :)?

    7. Hei! Elsker bloggen din btw! :3 Browniesen såg helt digg ut, skal absolutt lage den! Men jeg lurte på om det er noe jeg kan bruke istedenfor karamellstevia som jeg kan få tak i daglivarebutikken? 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg