Nytt mål og nye utfordringer

Jeg elsker å ha konkrete mål med treningen min – det gjør det så mye gøyere og motiverende å dra på trening synes jeg. Å trene i selv er jo fantastisk, men den mestringsfølelsen av å nå et mål du har jobbet hardt mot er nok den beste følelsen man kan ha. Jeg har jo bestemt meg for å ikke stille i denne våren, og må kutte ned på styrketrening på underkroppen grunnet senebetennelsen i hofta mi. Det gjør kun vondt når jeg “bøyer” i hofta, det vil si når jeg går ned i en knebøy, markløft eller gjør utfall. Så lenge hofta er rett merker jeg ingen verdens ting – og derfor er løping en perfekt aktivitet nå. Det klarer jeg å gjøre helt uten smerter – så  det blir fokuset mitt fremover. Som jeg har nevnt tidligere hadde jeg et mål om å løpe Trondheim Halvmaraton i september, og det skal jeg fortsatt. Men det jo så langt fremme i tid – så nå har jeg bestemt meg for å delta i Hitra Halvmataton den 12. April også! Det er bare 6 uker til – så det må legges ned et solid stykke arbeid frem til da. Takk gud cardio-challengene jeg har kjørt til nå – som har ført til at løpeformen min er relativt god. Jeg startet dagen i dag med rolig langkjøring for å teste hvordan jeg ligger an. Jeg løp 13 km på 1:16 i dag, og beina kjentes lette hele veien. Det lover godt!

Nå er jo dette en helt annen type trening enn hva jeg er vant til – så jeg har søkt en del på nett for å finne treningsprogram mot halvmaraton. De fleste legger opp til en langkjøring og to intervall-økter i uka, noe jeg også tenker å legge meg på. Så supplerer jeg med styrketrening på gymmet tre dager i uka også – det tror jeg blir en bra kombinasjon.  Jeg merker at jeg er skikkelig gira på å løpe halvmaratonet, det er så gøy med et helt annet mål enn jeg hatt tidigere. Jeg elsker  jo nye utfordringer! En annen ting jeg elsker er sunn mat, og jeg måtte bare prøve disse nyhetene i butikken etter løpeøkta mi i dag: 



Jeg synes det er supert at det kommer sunnere mellommåltid som dette i butikken, som gjør det lett å velge gode alternativ om man er litt sulten på farta.  Jeg synes personlig at cottage cheese smakte best, med salte hasselnøtter og tørkede bær i. Kombinasjonen var skikkelig god, og denne har også et høyere proteininnhold enn den gresk yoghurten. Den var god den og, men med bedre næringsinnhold og bedre smak gikk cottage cheese av med seieren i mine øyne. Det kjennes godt å kunne spise litt friere igjen, og for bloggens del betyr det jo at det kommer mye mer oppskrifter fremover! Ikveld får jeg besøk av venninner, og skal bake sunn brownies med bønner til de kommer. Helt til slutt vil jeg bare komme med en liten oppfording, posten.no kårer nemlig Norges beste nettbutikk akkurat nå. Jeg synes jo selfølgelig at sponsoren min X-life fortjener og vinne – og hvis du er enig kan du stemme her. Hvis de går av med seieren har de lovt å komme med noen kjempetilbud i nettbutikken, i tillegg at alle som deltar kan vinne et gavekort på nettshopping på 10.000 kr.  Så stem ivei, og hvis noen av dere har gode tips for å komme i halvmaraton-form så gjerne del de i kommentarfeltet! 

12 kommentarer
    1. Hei 🙂
      Utfordrer deg til å komme til Farsund og delta på halvmaraton i naturskjønne omgivelser
      Det er i slutten av mai 😃 Norges fineste maraton sies det 😉

    2. Så gøy. Dit ska æ å 😀 Legger opp treninga sånn som du og kjører MRL 1 t i uka.. Det blir knallgøy å følge deg på samma vei til målet !!! Stå på 🙂

    3. Så artig at du har bestemt deg for å løpe halvmaraton. Jeg skal også løpe i Trondheim og sannsynligvis drar vi en venninegjeng ned til Lillehammer og løper Birken i juni. Når du allerede løper 13 km såpass fort kommer det til å bli null problem 🙂 Høres ut som du legger opp løpingen på en fornuftig måte, det er bra å veksle mellom intervall og lengre turer. Det er viktig å få inn en langkjøring i løpet av uka. Jeg har løpt noen halvmaraton og utfordringen for kroppen er å holde såpass høy intensitet over lengre tid. Jeg ville også øvd på å få i meg næring på langturer. Test ut ulike typer gel o.l på forhånd. Noen smaker rett og slett ikke godt så det er viktig å teste ut på forhånd hva som funker. Det finnes mange bra treningsprogram og gode tips på nett, bl.a på oslomaraton.no, aktivtrening.com. Noen program kan virke veldig komplisert, jeg tror det er viktig å holde det enkelt. Med variasjon både i lengde og intensitet tror jeg man kommer langt. Det blir kjempeartig å følge deg og kanskje sees vi på startstreken i Trondheim i september 🙂 Lykke til med trening!!!

    4. Ida: jeg får ikke til å trene mye bein pga hofta mi nå desverre. Lårcurl, utspark og strake markøøft får jeg til – så de øvelsene skal jeg fortsatt kjøre 🙂

    5. Spennende med nye treningsmål! Jeg har smakt alle variantene av Tines 14 serie og jeg synes de beste er de med havregrøt. Anbefaler deg å smake dem, de er faktisk gode kalde 🙂 Jeg pleier å putte oppi noen tørkede tranebær i tillegg, supergodt!
      Jeg lurte jeg på om vi ikke får se bilder av leiligheten din snart? 🙂

    6. Jeg løp min første halvmaraton i en alder av 33 år, da satte jeg meg et mål at jeg skulle inn på under 2 timer- 1.59 var godtatt.
      Jeg løp ikke en meter før april 2013 og der startet jeg oppkjøringen.
      Jeg løp inn 10 min under målet mitt, uten noe program for løpinga da jeg startet.
      Ting jeg har gjort i høst for å forbedre tiden til Oslomaraton 2014 er mye fartslek i ulendt terreng, da får du det ekstra som trengs for et kraftig fraspark når du må bruke musklaturen i bena på en annen måte enn når du løper rett fram.
      Nå løper jeg rolige langkjøringer, 1 økt med 4 x 1000 meter og 1 min mellom dragene og en 10×10, altså 1 min bånn pedal, 1 min rolig, 1 min bånn pedal igjen- du ser tegninga.
      Ikke la det gå til hodet på deg, da får du en smell der og om du ikke er vant til den mengdetreningen som løping kan bli.
      Jeg fikk en betennelse i kneet som satte meg ut i 10 uker, jeg holdt på å gå på veggen. Heldigvis løste det seg med fysio og stabiliseringsøvelser.
      Lykke til da, husk å spise nok mat, løping forbrenner mye(for mye)
      Bloggen din er super 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg