Hamburger med sprø søtpotetfries og ny cardiochallenge

23.02.2014 - 17:44 14 kommentarer

Dagens lunsj ble hjemmelaget hamburger med sprø søtpotetfries. Hamburger er det ingenting i veien for å spise hver dag hvis du lager den selv i stedet for på kebabsjappa. Disse lagde jeg av 200 g karbonadedeig, to hele egg og en finhakket rødløk.  I tillegg tilsatte jeg litt salt og pepper, før jeg formet  de runde og flate og stekte på middels varme i panna med litt olje. Søtpotetfries har jeg alltid elsket, og fikk i dag tips av ei venninne om å gjøre de ekstra sprø ved å vende de i eggehviter før de går inn i ovnen for en ekstra sprø overflate. Jeg måtte selvfølgelig prøve tipset med engang, og det anbefales absolutt! Skjær søtpoteten i strimler, vend i eggehvitter og fordel på bakepapir. Over de drysset jeg salt, chilipulver og litt olje før jeg satte platen inn i ovnen på 200 grader i ca. 25 minutter.


Jeg serverte med en stor salat til, og med sukkerfrie ketchup-hjerter på burgerne mine. Bare for å symbolisere at jeg elsker sunn mat og trening, som er en stor del av livvstilen min og det er det jeg ønsker å inspirere til gjennom bloggen. Som lovet har jeg også en ny cardiochallenge for neste uke - som jeg håper så mange som mulig blir med på! #5k5dager ble jo en storsuksess med mange, mange av dere som løp sammen med meg - og det håper jeg dere gjør på #3dager3x3 også! Det ble altså en intervall-challenge denne gangen, men jeg har fått mange gode tips til andre utfordringer jeg kan kjøre i ukene fremover. Denne gangen tenker jeg at 3 dager er nok slik at kroppen får en hviledag mellom hver intervall. 3x3 gjennomføres som navnet tilsier ved å løpe tre drag på tre minutter. Aktiv pause mellom hvert drag, og tiden her bestemmer du selv. Jeg vil likevel anbefale å ha kortere pause enn dragene, derfor er mellom 1-2 minutter aktiv pause det optimale i mine øyne. Prøv deg fram og finn ut hva som passer deg best. Intervaller er knallbra for både fettforbrenning og kondisjonenen - så her det ingen grunn til å stå over utfordringen. Det er jo tross alt bra 9 minutter intensiv jobbing hver gang - altså altså bare 27 minutter gjennom en hel uke. DET klarer vi - ikke minst klarer vi det når vi gjør det sammen. Gjerne legg ut bildene på instagram og hashtag med #3dager3x3  - så kan vi motivere hverandre :) Kvelden skal jeg bruke til å lade opp til den første intervall-økta som blir i morgentidlig, nå kjører vi på!

 

14 kommentarer

Marthe Dybdahl

23.02.2014 kl.17:47

ååå detså utrolig godt ut!

23.02.2014 kl.17:48

Jeg er med!

Kristine Mowmow

23.02.2014 kl.17:54

Vi ska sååå naile første økt imårrah!!

Drea

23.02.2014 kl.18:00

Klarer du å spise alt det der? Ser jo så mye ut! :D Ser diiiigg ut!

Fitnessnora

23.02.2014 kl.18:01

Drea: hahaha, ja lett! hadde tilogmed en burger til men den var det ikke plass til på tallerkenen :P

HAPPYBITE - Susanne Nesse

23.02.2014 kl.18:43

Mmm, ser helt nydelig ut! :-)
For en fantastisk middag! Og så sjarmerende med hjerter på burgerene - og heilt genialt for å symbolisere at du elsker sunn mat og trening :) Ha en fortsatt fin kveld!

Camilla

23.02.2014 kl.18:45

Det så utrolig godt ut :) Tror ikke jeg kan være med på denne cardiochallengen :(

Madelen

23.02.2014 kl.18:50

jeg er med! :D

Lars

23.02.2014 kl.19:00

Maten så nydelig ut.

Du ser ut til å være i veldig god form, og ser nydelig ut bakfra.

Er det en string du bruker under tightsen? :)

Anette

23.02.2014 kl.21:31

Gøy med challenges! Vil bare påpeke, håper ikke jeg virker altfor arrogant, men er pt-student selv (ferdig neste uke :-D), og har da lært at.. det er anbefalt med en sammenlagt arbeidsperiode på minst 16 minutter, helst 20, om man ønsker å bedre formen, om man allerede har litt løpeform, vel og merke. Men det gjør det jo lett å gjennomføre når den er såpass mild da, og dét er jo absolutt det viktiste :-)

Og den middagen så GOD ut, skal prøves! Elsker søtpotetfries, men har savnet litt crunch, ja, hihi..

Fitnessnora

23.02.2014 kl.21:43

Anette: herlig med innspill :) tenker å ikke legge terskelen alt for høy ja - så flest mulig blir med å løpe! dette er jo noe de fleste klarer å gjennomføre. Så kanskje det blir en ultimate challenge om noen uker 4dager4x4?! :D

Marie

23.02.2014 kl.23:27

Så sinnsykt godt ut! Et lite tips er å steke burgerene i stekovnen :) da trenger mann ikke olje, de lager seg selv og blir supersaftige! Du legger dem rett og slett bare på et bakepapir, setter de inn i ovnen på 200 grader . Best å snu de etterrhvert ( sånn ca etter 7min) :)

Yvonne

24.02.2014 kl.08:36

Jippi! Jeg er med! :D

Skriv en ny kommentar

hits