Minus fem kilo, “woosh-effekt” og belønninger

GOD FREDAGSMORGEN! Jeg sitter med et enormt glis den siste dagen i januar. Året har startet så fantastisk bra, jeg har kjøpt meg leilighet, i dag begynner jeg som PT-student, og sist men ikke minst jeg har gått ned 5 kilo på under 4 uker. Det er nøyaktig 25 dager siden jeg begynte på dietten, og nå kom altså den berømte “woosh-effekten.” Det vil si at alt står tilsynelatende stille når det kommer til mål og vekt under diett, og plutselig skjer det en kjempeforandring over natta. Men selv om man skulle ønske det er det absolutt ikke 5 kilo med fett som har forsvunnet. Det er rett og slett væske som har vært lagret i cellene som forlater kroppen.  Nå har jo badevekta ingenting å si, men jeg vet likevel hvor frustrerende det kan være å følge en kostholdsplan 100% i lengre tid uten å føle at man får resultater. Så det viktige er å stick to it! Vi har kommet til den siste dagen i januar, og hvis du enda ikke har sett noen resultat av nyttårsforsettet ditt kan motivasjonen være dalende. Men minn deg på målet ditt hver eneste dag, se for deg følelsen når du faktisk når det – og ikke minst husk at du klarer alt du bestemmer deg for!

For min del hjelper det med å belønne meg selv i hverdagen. Det kan være både små og store ting som gir meg motivasjon til å fortsette like bra, om ikke bedre. Dere som følger meg på Instagram har sett begge bildene under før. Grunnen til at jeg alltid har på meg superundertøy i solariumet er at det er min belønning etter cardio. Jeg har ei fast rute jeg går, og på slutten av løypa går turen innom Insane Sun for å ta sol. Da jeg ekstra motviasjon til å få på meg joggeskoene og komme meg ut døra når jeg vet at det varme solariumet venter. Dette er iallefall en super motivasjon for meg – så må du finne ut hvilke småbelønninger som motiverer deg.

Mange velger også å belønne seg selv med noe godt å spise etter å ha vært flink en lengre periode. Det synes jeg i utgangspunktet er en fin ting å ha som belønning, så fremt man holder det innen normale rammer. Har man vært på kaloriunderskudd over en lengre periode som f.eks på konkurransediett kan dette også gi en positiv effekt på fettforbrenningen. Jeg har også alltid hatt den holdningen at det er lov å kose seg litt ekstra i helgene når man har vært flink gjennom uka. Problemet for mange, inkludert meg selv, er at disse spisedagene ofte kan gå over stokk og stein. Hvis det går ned pizza, en boks is, en plate sjokolade, en pose potetgull og en kilo smågodt til dessert er det ikke rart at resultatene uteblir. Alt med måte heter det vel, og i ukedagene synes jeg at den her er fin hvis målet er vektnedgang:

En spisedag ligger ikke i nærmeste fremtid for min del i allefall, så da blir det andre belønninger på meg i stedet. Den største ligger selvfølgelig i følelsen av å nå målet mitt, men det er jo så langt fremme itid at jeg trenger noen motivajonsboost på veien. Nye treningsklær er alltid et sikkerstikk som belønning i mine øyne, både gøy å legge i handlekurven og det gir ekstra motivasjon til å faktisk komme meg på trening for å bruke de nye, fine klærne! Nå har det kommet så utrolig mye fint i nettbutikken til X-life også, jeg er så glad for at de nye kolleksjonene er fargeglade. Jeg er lei av svarte treningsklær, det er så mørkt ute for tiden uansett at jeg liker å ha spreke farger i hverdagen min! Under finner dere annonnselenker til noen av mine favoritter som jeg har tenkt å belønne meg selv med denne fredagen, velfortjent synes jeg selv 🙂

 

 

 

Turkis antishake tights fra Röhnisch, knallrosa tights fra MXDC, blå tights med kule prikker fra Adidas.

Spreke singletter i gul og fersken, begge fra Reebok.

Nå er jeg klar for den siste arbeidsdagen denne uka og den aller siste dagen i januar. Etter jobb er det skolestart hos Akademiet for Personlig trening, jeg kjenner virkelig at sommerfuglene flyr vilt i magen min. En fantastisk fin fredag med andre ord – og det ønsker jeg alle dere også!

 

22 kommentarer
    1. Skal love deg det er motiverende da du ser at det du gjør fungerer. Har selv endret kostholdet mitt, spiser masse grønt i forhold til før og spiser oftere. Har fokus på å få i meg mer protein og mindre usundt fett og ikke for mye karbohydrater (selv om jeg kanskje er litt for glad i både potet, ris og pasta), men spiser jo litt av alt (alt med måte). Velger grovere produkter med mer fiber og frem til nå har det ikke skjedd noen ting, men i går da jeg gikk på vekta hadde jeg plutselig gått ned 1,5 kg siden søndag, DET er motiverende!
      Gleder meg bare masse til å fortsette med både styrketrening og å spise sunt, dessuten føler jeg at kroppen fungerer mye bedre med en styrkeøkt om morgenen, god frokost, lunsj m/frukt og middag m/ masse grønt 😀

    2. Gratulerer, knallbra! Har klart å gå ned kilo selv også, stor prestasjon for meg å klare det med mat og ikke bare pulver! Men det er en god del kg igjen så det er bare til å fortsette….god helg Nora! 🙂

    3. Du er så flink! Stå på, det er sånne mennesker som deg som gir meg motivasjon til å fortsette 🙂 Det hjelper å poppe innom bloggen i løpet av dagen!! Ha en fin helg 🙂

    4. Så flink du er! Det er veldig motiverende å følge med på bloggen her:) Igår pråvde jeg pizzaen din med kylling og spekeskinke, den var SÅ god! Ha en fin helg! 😀

    5. Så bra:) jeg har gått ned 3kg på 2uker etter j begynte på kostholdsplan fra min PT,kjempe fornøyd m det. Jeg har mer å ta av enn deg da hehe:)
      Riktig god helg:)
      Carina

    6. Lagret vann kan jo ha en del og si på selve utseende av kroppen og kan faktisk endre fysikken en del, så det er jo kan jo ikke være så ille og bli kvitt noe vann 🙂 Bare stå på, du er superflink 😀

    7. Ååå så go du er!!:) har du oppskriften på dietten? Trener masse men mamma kiloene sitter dønn fast:s blir veldig glad for svar:) super fin og motiverende blogg!:)

    8. Anonym: jeg deler jo bilder av all maten jeg spiser her på bloggen 🙂 Men den konkrete dietten vil jeg ikke legge ut, da den er tilpasset meg og mine behov 🙂

    9. Drømme innlegg. Gratulerer så mye! Tusen takk for inspirasjonen og tipset med å belønne seg selv med trenings klær og sol!^^

    10. Kroppen din altså!! Begynnelsen på dette innlegget inneholder de tingene som står øverst på ønskelista mi akkurat nå, det jeg har mest lyst til i hele verden er å kjøpe leilighet, gå ned 5 kilo og ta PT-utdannelse. Nå som jeg har konkrete mål er det vel bare å kjempe mot dem hver dag selv om det er en lang vei å gå til førstnevnte i hvertfall. Og gratulerer til deg som har fått det til! 🙂
      Belønner meg selv med treningsklær fordi nye treningsklær gir ny motivasjon til trening!

    11. Nydelig du er. Et stort forbilde 🙂
      Ikke noe undertøy på, på bildet til venstre, eller en liten string vi ikke ser? hehe
      Stå på videre

    12. begynte å lure et øyeblikk 🙂
      Hva slags undertøy liker du å trene i?
      Synes selv det er litt vanskelig å velge hva som er bra?
      Liker å bruke string til vanlig, men vil ikke at den skal synes gjennom en tights som kan bli gjennomsiktig.
      Bruker du string, eller er det tabu?
      Håper på svar og litt hjelp 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg