Mine kosttilskudd og om DU trenger de

Det finnes en jungel av ulike kosttilskudd på markedet, og det er ikke alltid like lett å vite hva man skal velge. Det er faktisk ikke alt man trenger heller, og det er ikke å stikke under en stol at kosttilskudd er dyrt. Derfor gjelder det å investere i de du faktisk trenger, for å få best mulig effekt av treningen din. I dag hentet jeg årets første pakke fra X-life med alt jeg trenger av kosttilskudd for å komme meg på scenen. Lenkene i innlegget er sponset, men dette er likevel min ærlige mening om kosttilskudd. Dette er tema mange har ulike syn på, men her har dere iallefall mitt syn på det:

1. Proteinpulver

Muskler trenger proteiner for å kunne vokse, veldig enkelt fortalt. Dette gjelder uansett om du trener 2 eller 10 ganger i uka. Om du får i deg nok protein gjennom kostholdet ditt trenger du altså ikke ekstra tilskudd av protein. Men å spise f.eks 1 kilo kylling daglig vil bli vanskelig både økonomisk og praktisk for mange. Derfor er proteinpulvet kanskje det vanligste kosttilskuddet i dag – nettopp fordi det er en så enkel og lettvint kilde til protein. Whey er nok den mest brukte, som er en type protein som blir raskt tatt opp i kroppen. Dermed passer den ypperlig rett etter trening, slik at musklene kan begynne prosessen med å restituere seg raskest mulig. Casein derimot blir langsom tatt opp i kroppen, og egner seg gjerne på kveldstid slik at kroppen har noe å jobbe med gjennom natten. Jeg sverger til Nanox når det kommer til protein – både på grunn av kvaliteten men også på grunn av at de er overlegne når det kommer til smak. På diett er det enda viktigere enn før å ha optimale råvarer, i tillegg til at smaken virkelig stiller søtsuget. Dette merket av protein er litt stivere i prisen enn andre, men nå er det en gang sånn at man får det man betaler for. Belgisk sjokolade smaker faktisk skikkelig sjokolade, og ikke syntetisk. Jeg får alltid fart på meg på vei hjem fra trening når jeg vet at en shake med smak av belgisk sjokolade eller cookies and cream venter på meg! Casein bruker jeg ofte i bær- og eggefluff og det gjør konsistensen mye bedre enn med whey. Da bruker jeg vaniljesmaken som du finner her.

2. Fettsyrer

Om du trenger å kjøpe tabletter her kommer an også på ditt daglige kosthold. Spiser du fet fisk, nøtter, avocado, eggeplommer og andre kilder til fettsyrene trenger du ikke tilskudd av dette heller. Men har du ikke dette på menyen din vil jeg absolutt anbefale deg å få til innkjøp av det, da kroppen faktisk er avhengig av fett. Mange er redd for fett av en eller annen grunn, og vil gjerne ha så lite fett i kostholdet sitt som mulig. Dette er helt feil i mine øyne – et balansert kosthold skal inneholde fett, karbohydrater og proteiner. Omega 3 eller Udo’s Choise tar jeg alle dager hvor jeg ikke har laks og rikelig med fettsyrer på dietten min. 

3. Før, under og etter trening 

Skal du gå til innkjøp av kun 1 ting vil jeg faktisk anbefale kreatin monohydrat. Det er vel det kosttilskuddet som har fått påvist best effekt, og det er rimelig i pris også. Kreatinpulver fyller opp kreatinnivåene i muskulaturen, som vil gi økt energi til både tung og eksplosiv trening. Det skal gi bedre prestasjonsnivå og restitueringsevne, slik at man klarer å gi mer på treningsøktene. Jeg tar kreatin hver eneste dag, også de dagene jeg ikke trener styrke. BCAA er også noe jeg virkelig anbefaler, da dette rett og slett er muskeloppbyggende aniosyrer.  I tillegg har BCAA fordelaktige egenskaper som å hindre muskelnedbryting og øke utholdenhet. For meg som ofte trener styrke på tom mage er derfor BCAA et must før hver eneste styrkeøkt.  Favorittsmaken er uten tvil cherry – smaker bruspulver! Fres og frenzy fatloss tar jeg for den oppkvikkende effekten jeg får av de – det gir et lite boost i hverdagen. Litt som å drikke en redbull eller mange, mange kopper kaffe. Derfor er det sikker mange som klarer seg uten, men det hadde aldri jeg gjort. Helt avhengig av fres 🙂

Så over til det spennende til høyre på bildet over, nemlig pre-workout. Det er ofte rett og slett en miks av alt det jeg har nevnt over. Ulike merker har selvfølgelig ulike ingredienser i sin pre-workout men alle har kreatin, BCAA og koffein. Jeg liker S.A.W veldig godt, i tillegg til N.O Xplode som nå endelig har kommet til Norge! Tidligere har jeg kjørt til Sverige for å få tak i den, så jeg er veldig glad for at jeg slipper den turen fremover. Jeg føler at jeg blir skikkelig duracellkanin på trening av begge disse, og det føles som jeg kan trene i all evighet.  Men jeg opplever at en pre-workout mister effekten hvis jeg bruker den samme over lengre tid, og liker derfor å bytte merke for hver boks jeg bruker. Noen fler som kjenner seg igjen i den eller er det bare meg som blir fort “immun”? For å unngå immuniteten bruker jeg kun disse produkene før styrke, mens jeg inntar kreatin og BCAA også på dager jeg har styrkefri.

Dette var iallefall det jeg bruker i løpet av en dag, og jeg håper det var oppklarende for noen av dere. Det er lett å “gå seg vill” i jungelen av kosttilskudd, og ofte kan man kjøpe dårlige produkter eller ting man rett og slett ikke har bruk for. Har dere spørsmål er det bare å fyre løs i kommentarfeltet, så skal jeg svare på det dere måtte lurer på. Nå er det klart for dagens økt – ha en super fredag da dere!

38 kommentarer
    1. Så bra, virkelig nyttig informasjon. Har lenge prøvd å finne frem i jungelen av div tilskudd. Jeg trener mye styrke og har foreløpig bare brukt whey proteinpulver.
      Er ikke alltid like flink med kosthold så det var kjempeflott med gode tips på hva man bør ta og tips om hvilke merker som funker😊 tusen takk

    2. Hei, jeg prøver å gå ned i vekt, og har lagt inn to dager med styrke og en dag med cardio. Er det noe jeg burde unngå eller burde ta?
      Jeg tar omega 3.
      Jeg vil begynne å bygge muskler, men også redusere fettet og kroppsvekten generelt 🙂

    3. Mariel: da er det ingenting du bør unngå av det jeg har nevnt i innlegget, da du ikke legger på deg av noen av tilskuddene. Som jeg også spesifierer i innlegget kommer det an på hvor flink du er til å spise protein/fett – men jeg vil iallefall anbefale BCAA og kreatin til deg om du vil bygge muskler 🙂

    4. Hei!
      blander du proteinpulveret med melk eller bruker du bare vann?
      selv bruker jeg NO-xplode, men bruker du kreatin i tillegg til denne?
      NO-Xplode inneholder jo kreatin.. og tar du da dette tilskudde på treningsfrie dager?

    5. Syntes du er ganske MISVISENDE angående proteinpulver.
      1 kg kyllingfilet om dagen tilsvarer 240 g protein! Du mener da ikke at noen har behov for så mye protein???
      En jente som veier 60 kg og f.eks spiser 2,5 g protein per kilo kroppsvekt, vil spise 150 g protein.

    6. Jeg spiser ofte 1 kg kylling om dagen og likevel dekker det ikke proteinbehovet mitt, så det er et bra eksempel synes jeg 😉

    7. Mener du at man egentlig kan bare kjøpe SAW eller N.O xplode istedet for proteinpulver, kreatin osv? eller hva andbefaler du? 🙂 🙂

    8. Hei!
      Kan du ikke skrive et innlegg om doping blant fitnessutøvere? Hvor vanlig er dette, og er det anbefalt av coacher? Om ikke, jeg går ut i fra at coachene vet om det (noen er jo bare åpenlyse…), men de stiller alikevel?
      Jeg vet om noen jeg er overbevist om tar noe, men kan selvfølgelig ikke spør rett ut. Alikevel tenker jeg at når så mange ikke direkte benekter det, men lar spørsmål forbigå i stillhet sier det seg selv…..nå når det finnes så mange fitnessblogger vil jo mange få et litt forvrengt syn på hva som er mulig å oppnå med så og så mye arbeid.
      Det er IKKE en mistanke mot deg altså, jeg føler bare du er en av de som er såpass åpen også om de tunge sidene med fitness at du aknskje kunne ha sagt noen ord om det der ingen andre tør uttale seg. Og om du ikke ønsker å ta det opp kan du bare slette denne kommentaren altså, jeg tenkte bare det kunne vært interessant å høre fra dere som er fitnessutøvere.

    9. Hei Nora!
      Jeg lurer på hvor i Sverige du kjøper kosttilskudd? Er litt sær på at jeg gjerne vil kjøpe i butikk og ikke på nett 😉

    10. Tar også SAW, og merker som du etter en tids bruk at det mister virkningen. Så da er det lurt å ta noen pauser innimellom. Tar også kreatin men ikkje samtidig med SAW, da det er kreatin i SAW`en også. Blir fort litt mye kreatin som eg fikk oppleve nå denne uken. Tar da heller kreatin når eg ikkje bruker SAW. Vet ikkje hvor mye det gjør om en bruker begge på en gang men en skal ikkje ha for mye kreatin heller. Ellers bruker eg også proteintilskudd, bcaa, olje, multivitaminer og mineraler..

    11. Anonym: jeg orker faktisk ikke å skrive noe om det. det kommer bare til å bli negativitet rundt det, og dette er en positiv blogg om treningsglede. Alle som kjenner meg vet at jeg er 100% mot doping og avstår alt som har med dette å gjøre, så får de som driver med det ta konsekvensene selv. Det er som du sier sånn at det er utbredt i fitnessmiljøet, det kan man ikke stikke under en stol. Det synes jeg er veldig trist, men jeg tror også der er svært vanskelig å gjøre noe med det. Heldigvis kommer det stading nye sunne, friske og dopingfrie treningsforbilder også – noe som er fantastisk 🙂

    12. Lea: Nei – ikke egentlig 🙂 Som nevnt tar jeg og kreatin og bcaa hver dag, uavhengig om jeg trener styrke eller ikke. Det samme gjeder for fres og frenzt – det tar jeg gjennom dagen for ekstra energi 🙂

    13. Hei!! Takk for mye motivasjon og inspirasjon 🙂
      Begynte å trene styrke i juni 13. Trener ganske tungt nå:) men opplever å bli litt skjelven i kroppen etter trening. Så jeg ble anbefalt å begynne med protein, for jeg fikk sikkert ikke i meg nok. Men er jo så usikker på hva jeg skal kjøpe og om jeg skal ta hver dag eller bare treningsdager?? Har du noe tips??;-)

    14. Hei!
      Når du sier du trener på tom mage, hvor lang tid har det da gått siden sist måltid? Eller gjelder det for det meste om morgenen før frokost? 🙂

    15. Hei Nora.
      Først vil jeg si at jeg syns du har en kjempebra blogg 🙂
      Lurer på om du har noe greie på kosttilskudd for meg som har laktoseintoleranse? Er ikke noe bevandret i jungelen av kosttilskudd og sliter med å finne noe som kunne fungere.

    16. Hei 🙂
      Har akkurat begynt å bruke Fres, og lurer på hvilken du syns er best? Er det noen forskjell på effekten av de 3 ulike typene? Har kun prøvd den med guarana 🙂
      Ragnhild

    17. Veldig bra innlegg, blir fristet til å kjøpe produktene! Men har nettopp kjøpt “energy kick” kapsler fra proteinfabrikken og jeg lurte på en ting og håper du vet svaret! 🙂
      Kapslene er av plastik med pulver inni og det går ann å åpne kapselen, hvordan bruker jeg disse? Skal jeg blande pulveret med noe eller skal jeg svelge den plastik greien med pulveret inni? Forstår veldig godt at dette sikkert er et utrolig teit spørsmål, men jeg skjønner ikke helt.. hehe! Håper på svar! 🙂

    18. Hei!
      Supert innlegg! 🙂 Har bare et spørsmål angående kreatinet; hvordan tar du det og hvordan smaker det? Hvis det er sært i smak, er det mulig å få tak i kapsler, eller er det bedre å ta det i pulverform?

    19. Hei Nora
      Supert innlegg 🙂 jeg er en jente som driver med styrketreningog og vil bygge muskler hva burde jeg bruke av de produktene? Og når jeg bestiller føler det med måleskje ?

    20. Hei Nora
      Jeg vil bare si at jeg digger bloggen din 🙂
      Jeg driver med styrketrening og vil gjerne bygge muskler skal jeg bruke alle de kosttilskudda og proteinpulverne eller hva burde jeg ? 🙂

    21. Hej Nora 🙂
      Mærkede du nogen forskel i vægtøgning da du begyndte på kreatin? Hvor mange gram anbefaler du pr dag?
      Jeg styrketræner 4 dage i ugen 🙂

    22. Tak for svar 🙂
      vil du også anbefale 2 x 5 gram til folk der begynder med kreatin – eller skal man optrappe langsomt?

    23. Hva mener du med 2 * 5 g dagen av keratin? Altså at du tar 5 g før og etter trening?
      Hørte at Christina fjære tok 3 g året rundt, så da tenkte jeg at 10 g dagen hørtes mye ut?
      Har aldri turt å prøve kreatin fordi jeg har hørt det binder vann? Eller gjør ikke monohydrat det?😊

    24. Mia: det spiller ikke noen rolle når på dagen man tar kreatinet, men ja – 10 gram totalt 🙂 Jeg har aldri erfart at kreatin binder vann, selv om det kan gjøre det hos noen 🙂

    25. Hei Nora! Har et spørsmål. Har akkurat kjøpt Kreatin og BCAA. Men hvor mange gram BCAA anbefelaer du per pos?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg