Pepperkake party

Hei dere 🙂 Nå nærmer julaften seg med stormskritt og jeg tenkte derfor at pepperkake baking var på sin plass! Jeg er vel over gjennomsnittet opptatt av sunnifisert bakst, og henter ofte mye inspirasjon fra andre før jeg lager mine egne oppskrifter. Med en kombinasjon av et par oppskrifter og mitt eget hode luktet pepperkakene magisk etter de var kjevlet ut ot sto i ovnen, men de var tidenes skuffelse når jeg tok en bit av de. Smakte ikke som pepperkaker i det hele tatt! Vi baker alltid hjemmelagde pepperkaker med masse smør og sukker i hjemme, og i mine øyne er det ingen pepperkaker som er like gode som de. Men det hadde vært gøy å få til en sunnere variant også, og derfor prøvde jeg flotte Kristine sin oppskrift som du finner her. Oppskriften ser slik ut:

80 g smør

40 g sukrin gold

40 g Easybake

100 g Mandelmel

1 egg

2 ss yaconsirup

1/2 ts bakepulver

10 dråper stevia vanilje

1 ts kanel, 1 ts kardemomme og 1/2 ts ingefær

Smelt smøret med sirup, stevia og sukrin gold før du heller det over i en bolle. Pisk egget lett og ha det i blandingen. Tilsett det tørre gradvis til du får en fin deig, som gjerne kan stå i kjøleskap noen timer. Bruk litt kokosmel på kjevla, før du kjevler ut deigen til ønsket tykkelse. Jeg elsker personlig tykke pepperkaker, og har aldri skjønt de som vil ha tynne og sprø. Tykke og litt myke er så jo så godt! Disse stekes på 180 grader midt i ovnen før du har de ut og lar de avkjøle seg på rist. 



Disse ble faktisk veldig gode, selv om jeg må innrømme at mamma sine fortsatt er best. Men det er supert å ha sunne alternativer i juletiden også, slik at man kan kose seg med ekstra god samvittighet. Det kan du definitivt gjøre hvis du spiser disse, og de ble fort borte her i huset.  Med inspirasjon i pepperkakene skal jeg lage med en pepperkake-proteinshake etter dagens styrkeøkt også, håper den blir mer velykket enn de første pepperkakene mine 🙂 Jeg har seinvakt i dag, og startet dagen med baking og sitter nå i sofaen med verdens største kaffekopp som opplading til trening. Ønsker dere alle en super treningstirsdag!


6 kommentarer
    1. Hei 🙂 Ville bare si at jeg har en konkurranse gående på bloggen min hvor du kan vinne sminke fra Yves-Rocker til en verdi av 400 kroner. “Goodiebagen” inneholder: Mascara, kajal, leppestift og pudder. Håper du vil delta 😀 Ønsker deg en fortsatt fin uke!

    2. YUM. Tror du havremel istedenfor mandelmel kan gå? Jeg liker ikke den “marsipansmaken” som mandelmelet gir 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg