Sesam sesam

Første søndag i advent er endelig her! Jeg sprang rett ned på kjøkkenet da jeg våknet for å åpne den første luka i pakkekalenderen min. Jeg kommer aldri til å bli for gammel for adventskalender, mamma må nok fortsette med den tradisjonen resten av livet. Det er ikke bare gave som hører med denne dagen, men også en bedre frokost. Jeg elsker brød, men prøver i det lengste å unngå hvetemel og sukker i kostholdet mitt. Derfor er det så fint at det finnes mange alternavtiver på markedet nå, og i dag testet jeg for første gang sesam-mel! Melet  er glutenfritt og inneholder hele 46% proteiner, samtidig som det har en veldig god smak. Dagens rundstykker ble veldig vellykket, og de er allerede spist opp. Superstart på dagen med en stor og god frokost. Søndag er jo perfekt for baking, og oppskriften ser slik ut: 

2 egg

100 g Sesam-mel

50 g sesamfrø

150 g mager kesam

2 ss Sukrin Gold

2 ss Fiberfin

100 g havregryn

2 ts bakepulver

En klype salt

1-2 dl vann

Visp sammen egg og kesam i en bolle. Bland alt det tørre i en annen bolle, før du heller innholdet over i eggeblandingen og rører godt sammen. Tilslutt tilsetter du nok vann til at du får en deig det går an å arbeide med uten at du blir veldig klissete på fingrene. Jeg brukte mellom 1-2 dl vann, før jeg trillet små rundstykker som jeg drysset litt ekstra sesamfrø på. Legg de på et bakepapir og stek midt i ovnen på 175 grader i 25-30 minutter. La de avkjøle seg på rist før du serverer med pålegg, de var veldig gode både med søtt og salt på 🙂 Veldig fornøyd med mitt første møte med sesam-mel, så det kommer jeg nok til å bruke mer av fremover.



Etter en fantastisk frokost er jeg nå klar for å ta igjen treningsøkta fra i går. Rygg, mage og biceps står på programmet før jeg skal hjem for å spise en bedre adventsmiddag med familien. Kunne ikke bedt om en bedre start på desember! Kos dere med mat og trening i dag alle sammen, nyt adventstiden 🙂
7 kommentarer

Siste innlegg