Måling av fettprosent, spisedag og sykmelding

Hei alle sammen! Jeg startet dagen min med å måle fettprosenten min på Kaliber, veldig gøy at de har fått inn utstyr for å måle det. Testen utførers liggende på ryggen og man får sensorer festet til armer og ben, og disse er koblet til en maskin som leser resultatene. Testen viser hvor mye vann som er i kroppen, hvor mange kilo fett og hvor mange kilo muskler. Min test viste en fettprosent på 11% – og hele 36,6 kilo ren musklmasse! Ikke verst for en lettvekter som meg, om jeg så skal si det selv. En så lav fettprosent er absolutt ikke noe jeg går rundt med hele året – det synes jeg er veldig viktig å understreke! Nomalt for jenter sies å ligg mellom 18-25%, men den må nødvendigvis bli lavere enn dette så nært konkurranse. Uansett er det veldig gøy å se målingene svart på hvitt, og jeg skal ta vare på utskriften min å måle igjen noen måneder etter konkurranse. Ikke bare for å sjekke fettprosenten, den er det ikke så viktig med – men for å se om jeg har klart å øke i muskelmasse! Veldig gøy måte å måle fremgang på, og alle kan få utført en slik test på Kaliber ved timebestilling 🙂 


Spent mens jeg ventet på resultatet av testen!

Etter testen og en formsjekk med coach Robert fikk jeg innvilget spisedag i dag fordi jeg har hatt så god fremgang i det siste. I tillegg har formen skrantet litt i det siste, og for å passe på at jeg ikke blir sykere gjør det uten tvil godt med litt ekstra mat. Tanken på spisedag gjorde denne jenta veldig fornøyd – og ga meg motivasjon til å gi litt ekstra under dagens treningsøkt! I dag trente jeg lett bein, skuldre og biceps -og jeg kjørte følgende øvelser:

Knebøy 3 x 4

Ettbeins beinpress 2 x 12

Liggende lårcurl 2 x 12

Stående skulderhev med manualer 2 x 12

Upright rows 3 x 10

Omvendt pecdec 2 x 15

Bicepscurl med manualer 3 x 10 + droppsett 

Later som jeg er i overkant glad i beinpressen 😉 I supergod genser, tights og nye sko alt fra supersponsor X-life.

Fornøyd med godt gjennomført trening tross dårlig form ser dere 🙂 Jeg er jo tidenes stabeist, og skal aldri innrømme verken for meg selv eller andre at noe er galt. Jeg tenker alltid at ting kommer til å ordne seg selv, bare jeg gir det nok tid. Derfor har jeg utsatt å dra til legen, men i dag fikk jeg meg endelig til å gå på legekontoret etter treningsøkta mi. Der fikk jeg konstantert at jeg er ikke er frisk og ble sykemeldt, noe jeg aldri har vært før i hele mitt liv! Men jeg er bare menneskelig jeg og, så nå skal jeg gjøre som jeg fikk beskjed om. Trening får jeg fortsette med, men ikke alt for hardt. Som legen sa har alle godt av å bevege seg, det gjelder både for kropp og sinn 🙂  Det passer uansett ganske fint da både cardio og heftig styrke uansett skulle kuttes ned på siste uka får konkurranse. Må se på det positive oppe i det hele!  Akkurat nå ligger jeg god og mett i senga med nesespray, paracet og Netflix etter å ha kost meg med en pakke speltlomper med digg pålegg:



Halve pakken gikk først ned med egg, paprikaskinke, makrell i tomat og ferske grønnsaker. Litt dessert måtte selvfølgelig også til, og de resterende lompene ble fylt med  brunost, sukkerfritt syltetøy, peanøttsmør og banan. Toppet med litt sukrin gold kunne jeg virkelig ikke ha bedt om et bedre måltid! Litt senere i kveld skal jeg lage en sunn pizza og se film, før jeg skal legge meg tidlig å la kroppen utnytte karbohydratene for å bygge seg opp igjen. Det må bare bli litt plass i magen først 😉 En avslappende kveld på menyen med andre ord – håper alle dere har en finfin onsdagskveld hva enn dere fyller den med!


22 kommentarer
    1. skriver du treningsdagbok, isåfall kan du skrive hvordan du bruker den, hva du skriver og hvordan den hjelper deg osv? 🙂
      hadde vrt fint med litt tips

    2. Synes nå du ser ut som at du har mye mere muskler enn på bildet på headeren og på siden på bloggen! Superbra jobba. Håper du blir frisk snart, følger med på deg 😀 Du er virkelig en stor inspirasjon!

    3. <3 lomper :D
      Veier du ikke mer enn ca. 44 kg?
      Hvor lenge (mnd./uker) har dere som konkurrerer så lav fettprosent? Og ca. hvor stor forskjell (i kg og fettprosent) pleier de fleste å ligge på offseason? :)

    4. Charlotte: joda, jeg er over 50-grensa enda! Holder meg forhåpentligvis over den hele veien inn og 🙂 jeg kommer nok til å gå opp mellom 6-8 kg etter diett 🙂

    5. Okei 😀
      Er omtrent like høy som deg, og vurderer å prøve bikinifitness etterhver – så derfor jeg syns det er litt interessant å vite litt om vekta 😉
      Må forresten berømme deg for at du er så flink til å dele bilder etc. både nå og offseason! 🙂

    6. Er det vanlig peanøttsmør eller pb2? Lurer på om det er okei å spise det vanlige fra green choice i og med at det har såpass mye kalorier, eller om jeg burde fortsette med pb2 (skeptisk da dette er tilsatt sukker)? Du er utrolig inspirerende!! Stå på og lykke til!

    7. Jeg må bare legge igjen en kommentar og fortelle hvor fantastisk denne bloggen din er Nora!:) Du inspirerer og viser et fantastisk pågangsmot!:) Du har en viljestyrke som mange misunner, meg inkludert! Du er den eneste fitnessbloggen jeg leser, har vært innom en del andre, men det blir fort mye vas på de bloggene, upersonlige og overfladiske. Men bloggen din er så gjennomført, så ærlig, så rett på sak. Rett og slett en fantastisk blogg uansett om man driver med fitness eller bare er glad i å trene. Masse inspirasjon å hente hos deg:) Stå på Nora, gleder meg til å se deg på scenen 🙂

    8. Det må være vanskelig å forstå for din arbeidsgiver at du er sykmeldt pga av dårlig form, men allikevel fortsetter med trening????? Sånn fungerer dårlig.

    9. Anonym: at man er sykemeldt betyr ikke at man må ligge inne i senga nødvendigvis. Nå skal jeg feks gå meg en luftetur i sola – det har kropp og gjerne bedre sv enn å bare ligge inne.

    10. Bloggen din er en stor inspirasjon for meg.
      Men jeg har noen spørsmål til deg, sånn nå rett før konkurransen.
      Jeg ser at flere prater om å bli kvitt væsken i kroppen rett før konkurransen, hvordan gjør dere dette og er det noe vi “normale” folk kan gjøre hvis man har masse vann i kroppen?
      Ser også at noen ligger med bena høyt (husker fra i våres når det var konkurranser) rett før, hvorfor blir det gjort?
      Kunne gjerne tenkt meg et innlegg om slike ting som skjer rett før en konkurranse, hvor intensivt ting egentlig er og hvor mye som skjer med kroppen 🙂

    11. Må passe på deg selv. Kroppen sender noen faretruende signaler. Ikke sunt å spise så lite.. Håper virkelig ikke dette gir deg trøbbel senere i livet.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg