Dietteffekter og egenpleie

God søndagsmorgen! Nå er det kun to små uker igjen til min første konkurranse i Stavanger, og jeg føler meg klar allerede. Så nå er det bare å stå på den siste tiden og holde løpet hele veien ut. Jeg startet denne søndagen med 75 minutter rask gange på Ladestien med en god venninne. Perfekt start på dagen å bare la skravla gå mens vi fikk brent litt kalorier i det fine været samtidig. Jeg er som nevnt tidligere blitt en skikkelig frossenpinn nå om dagen. Lav fettprosent betyr mindre isolasjon til kroppen, og det er en litt kjip effekt av dietten å gå å fryse hele tiden. Heldigvis finnes det klær for all slags vær – eller bare for frossenpinner som meg. Jeg elsker dette settet fra Röhnisch som har varmt og mykt fôr på innsiden både i jakken og tightsen! Så utrolig varmt og behagelig, og ikke minst sitter det utrolig fint på 🙂 

En annen kjip effekt av dietten er at kroppen begynner å distibuere energien på en litt annen måte. Når den har så lite å gå på prioriterer kroppen kun de viktigste funksjonene, og nedprioriterer andre ting som hud, hår og negler. Det et er egentlig et fantastisk maskineri, det er bare kjedelig at det går utover skjønnhetsmessige detaljer som er viktig nå før konkurranse. I bikinifitness er det jo totaltinntrykket som teller – og dommerne tar også hud, hår og negler inn i sin bedømming av atletene. Heldigvis kan dette også gjøres noe med – derfor tok jeg turen til Trondheims skjønnhetsekspert Elin for å rette opp i denne kjedelige effekten av dietten. Jeg fikk litt mer fyll i leppene og nye kremer fra Restylane som står fint plassert i vinduskarmen. De skal blant annet gi gjenopprettelse av tapt volum, redusere rynker og gjenfukting av huden – så jeg gleder meg virkelig til å ta de i bruk! Jeg er alltid superfornøyd etter å ha vært hos fantastiske Elin, og denne gangen var intet unntak. I tillegg har jeg investert i noen solariumstimer – jeg føler meg rett og slett mye bedre med litt brunfarge på kroppen 🙂

Akkurat nå er det skikkelig søndagsmodus her i gården, jeg ligger rett ut i senga, ser serier og har spist meg god og mett på matboksen min fylt med laksesalat. I tillegg til har jeg en iskald boks Pepsi Max, og tror faktisk ikke jeg kunne hatt det bedre akkurat nå. Treningsfri og avslapping er alt som står på planen denne søndagen – lade opp til en ny og knallhard treningsuka. Ha en flott dag da dere!

Lenkene i innlegget er sponset.

20 kommentarer
    1. Hei! Jeg lurte bare på hvilke effekter dietten har på håret ditt? Jeg gikk nemlig mye ned i vekt i fjor (ikke pga. diett, men depresjon) og merker at håret mitt har blitt så utrolig tynt 🙁

    2. Hei, jeg lurer på hva fettprosenten din er nå i konkurransesesongen kontra fettprosenten din resten av året? 🙂

    3. Hei! Jeg har nettopp flyttet til Trondheim og trenger sååårt tips om turstier i nærheten av byen, som hvor jeg kan løpe ute eller bare gå tur. Jeg klarer ikke å jogge langs gata så mange ganger, da blir jeg lei…. Jeg skal snart flytte til Ila/Ilsvika, vet du om noen fine stier i nærheten der? 🙂
      Takk på forhånd!

    4. Jeg har bestandig hatt skikkelig tykkt og “udødelig” hår…. Kunne gjøre hva jeg ville med det, så bestandig like friskt og tykkt ut. Men etter et år på diett i fjor er det blitt tynnt og tørt… Jobber som bare det med å fikse det 😛 Baksider av sporten!:P

    5. Jeg sliter med å klare og ta knebøy. Jeg kommer ikke langt nok ned, selv uten noen vekter. Har du noen tips / råd til hvordan jeg skal klare å komme meg langt nok ned? (låra parallelt med bakken)
      Jeg sykler og jogger regelmessig, så jeg bør ikke være for svak heller.

    6. Nå vet ikke jeg hvor mye kcal du ligger på men, når man bikker nedpå 1000-1200kcal begynner håret eller rettere sagt hårforlikkene å gi slipp på håret, av den enkle grunn at meste av næringen tar kroppen opp og jupp det går utover hud, hår og neglene.
      Viktig å peise på med tran, b-vitaminer og GJERNE dra til legen å få deg en B12 sprøyte.
      Bare et lite tips… Jeg har selv gjort dette, da jeg gikk så mye ned i vekt før i år.
      Og mot hårtap? Kjøp shampo og balsamen: nisim
      Jeg lover deg etter 2uker drysser det MYE mindre 😉
      Lykke lykke til Nora, IKKE lenge igjen nå! 😀

    7. Hei Nora. Har et lite spørsmål om dietten din. Eller diett for bikinifitness generelt. vet jo at det er individuelle forskjeller. Men har lest og blitt fortalt mye om det, og det er jo en streng diett. Bare lurer på om du følger de samme prinsippene i dietten resten av året (uten konkurranseperioder), hvis du skjønner hva jeg mener, men at du da sper på med mer mat, og mer fett. Har skjønt at det er lite fett i diettene? 🙂

    8. Hei!
      Kan jeg spørre hvilken størrelse du har i treningstøyet? Ønsker å bestille selv, men usikker på størrelse:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg