Vulkanklatring og homestay

God kveld Norge! De siste dagene i Nicaragua har vært helt fantastiske. Vi har vært på øya Omnitepe og bodd hjemme hos en lokal familie. Langt i fra luksus, men veldig gøy å få innblikk i hvordan menneskene i landet lever. Litt språkproblemer ettersom verken jeg eller Sofie snakker spansk, men man kommer langt med litt spanglish og kroppsspråk 🙂 Omnitepe ligger midt i en gigantisk innsjø og har to vulkaner. Vi valgte å gå opp vulkanen Conception som ruver 1600 meter over havet. Selve øya ligger bare 5 meter over havet, så man går faktisk alle høydemeterne på vei opp til toppen. Den første delen slet vi oss gjennom jungel med brøleaper i trærne rundt oss før vi kom til vulkansk landskap lengre opp.

Det var veldig bratt til tider, og det var utrolig slitsomt å klatre oppover i varmen. Tok lunsjpause på 1000 meter og jeg følte meg superklar for de siste 600 etter påfyll med favoritt tur-baren min fra Kashi, masse rosiner og bananer. Men på ca. 1400 meter sa det stopp for min del, jeg ble utrolig sliten og orket ikke fortsette. Veldig surt å gi seg 200 meter fra toppen, men jeg måtte bare lytte til fornuften. Hadde nok kommet opp om jeg hadde presset meg selv maksimalt, men jeg tror ikke kroppen ville hatt godt av det. Fortsatt ikke helt 100% etter ulykken men det kommer seg dag for dag 🙂 Jeg hadde uansett en fantastisk tur, og utsikten fra 1400 meter var virkelig ikke ille den heller! Satte meg ned og koste meg i sola mens jeg ventet på at de andre skulle komme tilbake . Jeg brukte totalt 8,5 timer opp og ned, veldig fornøyd med meg selv for at jeg klarte en så lang tur 🙂

Vel hjemme var jeg skrubbsulten og var helt ærlig litt skeptisk til middagen som skulle bli servert hjemme hos familien. Ble sjeleglad da vi fikk store fat med masse kylling, kjøtt og grønnsaker i tillegg til fruktsalat til dessert. Bare det å få et hjemmelaget måltid var jo fantastisk, alt for lenge siden sist. Slitne jenter tok en tidlig kveld, med tordenstorm, strømbrudd og regn så kraftig at det kom dryppende ned fra taket. Virkelig en annerledes opplevelse – haha!

Dagen i dag ble brukt til reising, og vi er nå i fjellbyen Monte Verde i Costa Rica 🙂 Nytt land og nye opplevelser står for tur. I morgen venter ziplining og tarzan swing – gleder meg masse! Men aller først skal jeg utnytte det superfine hotellrommet vårt, en god natts søvn er velfortjent føler jeg. Natta 🙂

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg