Søndagsbaking & bananbrød

Jeg ELSKER bananbrød. Det er bare noe med det, søtt, saftig og supergodt. Det er vel strengt tatt mer en kake enn et brød, og kan gjerne lages som muffins også. Da ville jeg ha tilsatt valnøtter og laget osteglasur av philadelphia og sukrinmelis – godt å kunne burke 1 oppskrift til flere ting 🙂  Egentlig ikke bananbrød veldig sunt, men heldigvis kan man lage sin egen vri på det!  Dette brødet ble ekstra proteinrikt og mettende, det kan jeg virkelig like. Jeg har tidligere laget en variant av bananbrød med peanøtt & sjokolade i oppskriften som du finner her, i dag lagde jeg en annen variant som ble minst like godt. Du trenger følgende ingredienser for å lage dette nydelige bakverket:

2 bananer

30 g kokosmel

3 egg

50 g havregryn

40 g vaniljeprotein

1 dl melk, jeg brukte ekstra lett

1 ts bakepulver

10 dråper steiva vanilje ( kan sløyfes – smak deg frem)

Gjerne bruk godt modne bananer og mos med stavmikser. Tilsett resten av ingrediensene og bland godt sammen. Stekes midt i ovnen på 160 grader i ca 40 minutter. La brødet avkjøle seg på rist før du skjærer opp og spiser med pålegg. Peanøtt og sjokoladepålegg fra Philadelphia ble selvsagt min favorittkombo, men også utrolig godt med ost og syltetøy 🙂 


Næringsinnhold for hele oppskriften har jeg regnet ut under, og jeg fikk 12 små brødskriver av dette brødet. Det blir ca 80 kcal per brødskive det – ikke verst for noe som smaker godt 😉

Kcal: 957

Protein: 72 g

Karbohydrater: 93 g

Fett: 29 g

Søndag er virkelig en perfekt dag for baking. Jeg har bakt 3 forskjellige typer kjeks i dag også – kommer oppskrifter etterhvert 🙂 Ble veldig fornøyd med denne bakesøndagen min! Har spist litt for mye deig og kjeks nå, så nå blir det ut på tur i finværet 🙂 Tar med meg verdens aller beste sengepartner ut i marka, vi kunne nok ha holdt oss som på bildet under hele dagen, men en søndag uten fysisk aktivitet går ikke!  Ha en flott dag folkens 🙂  

39 kommentarer

Siste innlegg