Forkjølelse, fettprosent og diettdessert

Heihei 🙂 Beklager at det har vært litt stille fra meg, jeg har blitt forkjøla og merker at jeg får mindre energi av å være småsyk. Det er ikke mye som minner om sommer her i trøndelag, så her kjøres det hardt på med c-vitamin og te 🙂 Som jeg nevnte tidligere denne uka spiller ikke badevekta noen rolle, men du ser i speilet. Likevel synes jeg det var veldig gøy å ta en InBody analyseElixia Lade Arena i går, for å se hva resultatet der ble. Coachen har ikke kjempetro på slike målinger, og det er ikke på oppfordring fra han jeg har gjort det – men rett og slett for min egen del. Jeg skal ta en ny måling igjen noen uker før konkurranse, bare for å se forskjellen. Gøy å ha noe å se etter 🙂 


Venter her i spenning på resultatet 😉 

Ut fra maskinen kommer et ark som gir en analyse av hvordan kroppen er sammensatt. I følge testen har jeg i dag en fettprosent på 19% – altså har jeg en del som skal bort før konkurranse 😉 

Testen ble tatt av kjempefine Kristine, som gjorde en knalldebut i bodyfitness denne våren. Hun skal også være med i høst, og er i mine øyne en av de beste atletene i Kalibers jenteteam 🙂 Se så flinke vi er til å spille opplagte klokken 7 om morgenen!  


Over til noe helt annet, nemlig en supergod dessert! På treningsfrie dager spiser jeg litt annerledes enn treningsdager, og kveldsmaten består da av en boks cottage cheese og bær. Det smaker jo supergodt i seg selv, men enda bedre er det hvis du lager 1 liter gele og spiser sammen med det 😉 Advarsel: du blir STAPPMETT, men veldig fornøyd av denne porsjonen!

Ha 3 dl funlight i en kasserolle, sammen med 7 dl vann. Jeg synes saften med smak av bringebær er best i gele, men jordbær er god den også! Varm opp, og tilsett en pakke med gelatinplater. Rør godt mens du varmer opp, og sørg for at platene med gelatin er helt løst opp. Det skal ikke koke, ta kaserollen av platen etter platene er løst opp. Så heller du det i ei skål, setter det i kjøleskapet og spiser opp det hele ca. 5 timer etterpå! Gjerne lag det dagen før – så er du helt sikker på at den har stivnet 🙂 Jeg spiste 3 skåler som du ser under før det var tomt, nam 😀


29 kommentarer
    1. Har du målt deg med fettklype eller noe hos coachen da? Vet du noe om hvordan inbody er i forhold til det?
      Vurderer sterkt en inbody selv, men hvis det ikke er reelle tall er det kanskje like greit med klypa?

    2. CK: Nei, coach har ikke noe tro på det heller 😉 Hehe! Skal du ha helt nøyaktig måling må du vel i sånn tank, men det har ikke jeg mulighet til i allefall. Klype tar ikke med det indre fettet, altså det du har rundt organer ol. så det vil være mer unøyaktig 🙂

    3. Hei.
      Jeg har sett at du bruker den Whey sjokolade i mye av det du lager. Har du prøvd andre merker? Syns det er så stort marked, ser mange bruker X-life også.
      Jeg er helt ny på dette, så kunne tenkt meg litt tips om du har prøvd ut flere. Tenkte å kjøpe en med sjokoladesmak og en med vanilje, slik at jeg kan bruke det i baksten min 😉

    4. Jeg var og tok testen litt senere på dagen, Nora. Artig sammentreff 🙂
      Jeg tror Kristine hadde satt maskinen på en veldig snill innstilling for at jeg skulle bli positiv til maskina, for jeg fikk en mye bedre test enn jeg hadde ventet 🙂
      Neida, jeg er ikke negativ til slike tester for å være tverr, jeg bare mener at i forhold til fitness så er det ingenting annet som teller enn hva øyet ser. Men for egen del er det jo moro å følge med på utviklinga i testen.

    5. Jeg skal ta kroppsanalyse imorgen, men er resultatet helt riktig da? Du skriver jo at treneren din er skeptisk. Hva er det da som måler helt riktig?
      Og hva har du gjort med bærene? de så gode ut!

    6. Jeg tok den testen 4 ganger på rad og fett% gikk opp og ned for hver gang. Haha.. Tok den også noen dager etter og da var både fett% gått ned og muskelmasse økt. Kjenner jeg ikke klarer å stole heeelt på de der 🙂

    7. Morro med slik test for å se utviklinga 🙂 Vet du hva fett prosent du må ligge på i forhold til konkuranse (ca) eller er det bare “øye” som ser.. Skal ta inbody selv på lørdag, gleder meg…
      Elsker kveldsen 😀 JUM!

    8. Kjempe motiverende blogg :-)) kan ikke du lage et innlegg med oppskrifter på sunne snacks ting? 🙂 liksom protein kaler og slik du spiser etter trening osv? :))

    9. Spennende å se resultatet fra testen:-) Selv har jeg aldri tatt en slik test, men fått mange tilbakemeldinger på fra flere forelesere og pt’er at slike tester egentlig bare er tull, og at det er så mye som kan spille inn på en slik test, samme som badevekta:-) Men uansett så hadde det vært veldig gøy å bare prøve for å se!:-)
      Herlig dessert også – må prøves ut;-)

    10. Sånne tester er bra om man følger korrekte prosedyrer i forkant for hver test. hvordan forberedet du deg Nora? 🙂
      Det inbody720 avdekker som kalipermålinger ikke avdekker er tall på BMD og VFA. Det beste alternativet for kroppsanalyse er DEXA, men brukes mest i forskning og er meget kostbart. Både DEXA og Inbody720 kan påvirkes av vann og matinntak, så om man skal få reliable resultater må man følge korrekte prosedyrer, Jeg jobber med å ta slike tester, og flere forskningsarbeider konkluderer med at Inbody720 er et godt alternativ til DEXA dersom man av ulike grunner ikke har mulighet for denne metoden (et studie viser at den har en nøyaktighet rundt 97-98% av DEXA ved korrekt prosedyre).

    11. Bli frisk snart 🙂 Jeg har vært slått ut selv siden søndag, mid oppi masse flyttestyr og reising. Reiser til varmere strøk i kveld, kan tro det er kjipt å ikke ha fått trent på over en uke pga. forkjølelse rett før bikinien skal på.. Føler meg slapp i fisken, men må huske at alle timene lagt ned i trening ikke blir visket bort på en uke.
      Geleen så god ut!

    12. Se, der var det to fine jenter som virkelig er flinke til å spille opplagte, ja ! 🙂 Desserten så forresten veldig bli-stappmett-og-fornøyd ut 😀

    13. Hei! Er det mulig å få høre noen flere tall på kroppsanalysen din? Jeg tok en i går og det hadde vært morro å ha noe å strekke seg etter 😀 Stå på Nora, digger deg!!

    14. Hei 🙂 syns du har mange gode oppskrifter og særlig når det gjelder dessert! Kan du linke til melkesjokoladeproteinet du bruker når du lager sjokoladeriskaker? Ett lite tips på slutten fra meg, Eldorado gele er sukkerfri, så den må jeg tro at du kan spise? God helg :))

    15. DET har jeg og lyst til; bare å se for min egen del. Er jo litt interessant og ikke minst motiverende å måle fettprosenten! 🙂

    16. Hei Nora! Jeg har fulgt bloggen din lenge, og blitt utrolig glad i den! Du motiverer og inspirerer 🙂
      Så har jeg et spørsmål angående melkeprodukter, som jeg ser du bruker mye av. Merker du noe til dårlig hud av dette? Jeg lurer nemlig på om de kan være syndebukken for min hud.. Og det er ikke noe gøy for ei jente som elsker alt(!) av melkeprodukter..!

    17. Hei!
      Du sier at fettprosenten må ned før konkurranse, og da lurer jeg bare på hvordan du skal endre trening og kosthold i forhold til hva du gjør nå? Er det mindre mat eller mer fettforbrennende trening?
      Elsker bloggen din 🙂

    18. ??? åssen kan du ha 19% og lene hansen 18% slik hun ser ut?
      http://lenehansen.blogg.no/1334425953_et_par_formbilder_fra.html
      De maskinene er ikke til å stole på, er jo definitivt en stor forskjell på dere to. Hun har kanskje 18, men i så fall har du heller 25% kan jeg tenke meg. Men har hørt at inbody er for snill, mens tanita er bedre. Sats hadde inbody før, men byttet til tanita maskinen for en stund siden pga det så vidt jeg vet.

    19. Hei !
      Barre lurer på hvor mange kg muskelmasse du har, tatt den testen selv , etter en periode med hard styrke trening ( ikke trent særlig styrke før) og hadde bra fremgang, opp i vekt, og muskelmasse og ned i fett %, skal ta en ny test i dag for å se om det er noe fremgang siden sist, Spennede:)

    20. en bør heller se på fettMASSE, ikke prosent =) Fordi – fettprosenten er andel fett ifht resten a kroppsvekten. Det betyr at dersom en drikker 2 liter vann (bare på hekkan) rettfør en trør på vekten så vil en veie to kilo mer, slik at fettmassen utgjør en mindre del av totaltvekten og dermed er fettprosenten lavere enn om du ikke hadde drukket to liter vann… =)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg