Hvorfor trene styrke?

Dere som følger bloggen min vet at jeg trener styrke for å bygge muskler. Jeg synes en muskuløs og sterk kropp er utrolig vakkert både på menn og kvinner, til og med på dyr! Jeg elsker rett og slett muskler 🙂  Nå er vi alle forskjellige, og langt ifra alle er like glade i muskler som meg. Men det betyr likevel ikke at man skal droppe styrketreninga, for den bringer med seg en hel rekke helsefordeler. Under har jeg listet opp noen av dem for dere: 

Styrketrening er skadeforebyggende ved at du styrker muskler, skjelett og leddene i kroppen din. Slik blir du bedre rustet til å møte fysiske utfordringer i hverdagen.

Styrketrening øker hvileforbrenningen din. Du vil altså forbrenne mer resten av døgnet ved å trene styrke.

Styrketrening reduserer risikoen for å få hjerte- og karsykdommer fordi det kan påvirke kolesterolet og redusere blodtrykket. 

Styrketrening gir deg muligheten til å forme kroppen din slik DU vil. Kondisjonstrening kan gjøre deg til en smalere versjon av den du er, men kun ved hjelp av styrketrening kan du endre form på kroppen din.

Styrketrening kan påvirke den mentale helsen positivt.


For min egen del finner jeg også en enorm treningsglede i det å trene styrke, og å se resultatene treninga fører med seg. Det gir en unik følelse av mestring, som igjen øker selvtilliten. Denne følelsen klarer iallefall ikke jeg å oppnå ved andre treningsformer, og der er akkurat derfor styrketrening har blitt min store lidenskap. Jeg vet det kan virke skummelt å ta steget inn i frivekt arealet på treningssenteret, for det syntes jeg også at det var den første gangen. Jeg ante knapt hva en manual var, og ante iallefall ikke hva jeg skulle gjøre med den. Vi må alle begynne en plass, så min oppfordring til dere der ute er å begynne i dag! Finn en manual, ta et par sett med biceps curl så kjenner du fort at dette ikke er så vanskelig og skummelt likevel. Styrketrening er bra for deg, og på toppen av det hele er det gøy! Ingenting å utsette med andre ord – så kom deg på trening og løft 🙂   

Tenk mindre – løft mer 😀

37 kommentarer
    1. Jeg har akkurat begynt å trene styrke, og det er din skyld 😛
      Har innsett at å trene cardio tre ganger i uken er ikke nok for å nå målet om en strammere kropp, så nå er det styrke for harde livet. Og det er jo gøy! -Har ikke vært så mye framgang ennå, men nå gleder jeg meg til å kunne øke vektene og samtidig se muskler komme til syne rundt omkring på kroppen. Vet det blir hardt arbeid foran meg, men for en gangs skyld så gjør ikke det meg noe!
      Du er en stor inspirasjon! Tusen takk!

    2. Hei Nora. Eg har lest bloggen din no jevnleg siden ifjor høst og eg vil berre sei at du motiverar meg veldig mykje. Trenger eg motivasjon før morgonøkta går eg berre inn på bloggen din på arkiv og motivasjon og finner akkurat det eg trenger! Du er råbra, stå på

    3. Det er mange gode argumenter for å trene styrke ja. Jeg synes det er like gøyalt med kardio som det er med styrke, men på litt forskjellige måter. Av kardioen føler jeg endorfinene flommer, jeg føler meg lykkelig og lett på tå, mens av styrke blir jeg stolt over meg selv og føler mestring. Så her blir det en gylden middelvei mellom styrke og kardio og jeg trives med det.:)

    4. Hei Nora 🙂
      Må bare si at du er en stor inspirasjon, en ekte hverdagshelt! Vakker er du å :))
      Jeg har akkurat begynnt å trene styrke. og ja.. det tok sin tis før jeg turte å gå inn i frivekt kvartalet, men jeg gjorde det, fordi du inspirerte meg til det! Syns styrketrening bare blir morsomere etterhvert som jeg lærer mer og mer om det 🙂 Jeg trener nå styrke 3 ganger i uka, og følger børge fagerli’s nybegynnerprogram. Men så har jeg noen kilo for mye da, og lurer på om du kan hjelpe meg med å vite ca hvor mye cardio jeg bør trene ved siden av? For jeg må jo det, om flesket skal forsvinne?:P Nå trener jeg intervaller 30 – 60 min 2 ganger i uken. Høres det greit ut? Eller burde jeg gå mer cardio?
      Takk for at du deler hverdagen din med oss Nora! Og lyser den opp med ditt flotte solstrålesmil!! 🙂

    5. Nora hold deg til å skrive om hva du gjør 😉 halvparten av de tingene du anbefaller styrketrening for nå har utholdenhetstrening en bedre effekt på enn styrketrening 🙂

    6. Emma: Tusen takk for det, veldig hyggelig å få sånne tilbakemeldinger 😀 Jeg synes i utgangspunktet det høres bra ut, men om du ikke får resultatene du ønsker av det kan du legge inn 1-2 dager med cardio i form av hurtig gange eller lignenede. Ville ikke ha lagt inn flere intervaller, 2 ganger i uka holer i massevis 🙂

    7. “Styrketrening reduserer risikoen for å få hjerte- og karsykdommer fordi det kan påvirke kolesterolet og redusere blodtrykket”
      kondisjonstrening har bedre effekt på dette, og på forbrenningsinlegget vil jeg bare si at utholdenhetstrening kommer man ikke uten om målet er å forbrenne kalorier, Ja man får litt økt forbrenning senere men det er snakk om minimale mengder sammenlignet med det man oppnår med en god kondisjonsøkt.
      den beste effekten av styrketrening har du ikke skrevet her, og det er den positive effekten den har på skjelettet, de som trener tung styrketrening i tyveårene vil utsette/forhindre å slite med osteoporose senere dersom man fortsetter.
      Hvor leser du om forskning nora?

    8. Veldig bra blogg! du er mitt største forbilde innen trening og sundt liv! Jeg er selv en jente som elsker å løfte tunge vekter og se resultatene selv. Og spessielt når jeg kjenner det dagen etter på og jeg elsker å prøve nye øvelser, så ville satt veldig pris på om du kunne tatt bilde av deg eller andre når de gjer dine tyngste øvelsene sånn steg for steg vist du skjønner! Takk på forhånd!
      Ha en fin kveld 😀

    9. kjempe fine ord! 😉
      KAN DU LEGGE UT TRENINGSTIPS MAN KAN GJØRE HJEMME? UTEN Å KJØPE TING ELLER GÅ PÅ TRENINGSSENTER? 😉 <3
      kjempe fin blogg du har! <3 du er flink!

    10. Det er så viktig at folk får vite dette! De positive sidene ved styrketrening er så mange, og det er noe ALLE kan gjøre! Også er det jo GØY! Jeg må jo innrømme at jeg begynte med styrketrening etter at jeg leste din blogg! Så tusen takk for at du har gjort livet mitt bedre, rett og slett. (Hørtes helt syyykt stalker ut nå, haha) Men ja Nora, det må du vite 🙂 Ha en super uke videre 😉

    11. når man trener mye styrke så bygges jo kroppen opp, og jeg synes det kan bli mindre elegant. kunne du lagt ut et bilde av deg i kjole? jeg har lyst til å få muskler, og har deg som et lite forbilde, men er redd for at jeg mister den elegante stilen som jeg vil ha som jente.

    12. hei, jeg er en jente som har to spørsmål som jeg lurer veldig på fordi det er så mange forskjellige meninger og svar men spørsmålene mine er; hva er lavkarbo og hva er lavkalori? hadde vært veldig fint om du kunne lage et innlegg der du foklarer forskjellene 🙂

    13. Hei! Jeg er en stor fan av bloggen din og er innom den flere ganger om dagen. Jeg har etter å ha bytter treningssenter gått fra å trene bare i saltimer til å trene styrke i frivektsarealet. Og det er veldig moro. Har etter bare en mnd sett fremgang. Du er en stor inspirasjon! Jeg lurer også på en ting. Jeg har noen kilo for mye etter min graviditet, bør jeg trene mest kardio for å gå ned eller er det bra med kombinasjon? Jeg prøver å trene 4 ganger i uken. 40 min kardio og styrke hver gang. Er det greit for vektnedgang og forbrenning?

    14. Anonym: Selvfølgelig har utholdenhetstrening også en innvirkning på disse tingene, men verken jeg eller forskning er enig i at det er BEDRE for over halvparten av tignene 🙂 Men det handler om å finne en god kombinasjon av begge 🙂

    15. Anonym: Maten vi spiser er bygd opp av de tre næringsemnene protein, fett og karbohydrat. Alle disse inneholder ulike mengder kalorier. Å gå på en lavKALORI diett vil si at man inntar lite kalorier. Å gå på en lavKARBO diett vil si å innta lite karbohydrater – men det betyr ikke nødvenigvis at man inntar lite kalorier. Litt dårlig forklart kanskje, men håper du skjnner forskjellen?

    16. enig: Jeg har jo skrevet om skjelettet, det står i det første puntket! Og i det andre punktet var det ikke snakk om forbrenning under treningøkten, men snakk om å øke hvileforbrenningen 🙂 Forskning leser jeg mange ulike plasser, da jeg elsker å lese om trening/kosthold. Men er alltid nøye og kritisk til kildene, don’t you worry 🙂

    17. Therese: Så bra å høre!! 🙂 En kombinasjon av styrke/utholdenhet er det beste. Hvordan du velger å legge det opp må du kjenne litt på, hvis du trives med sånn du gjør det så og får resulater av det er det ingen grunn til å endre på det!

    18. Hei! Jeg lurer på om du kan svare meg på noe jeg har lurt på lenge?
      Etter jul har jeg slanket meg nesten 10 kilo, og er fornøyd med vekten. Men kroppen er fortsatt “slapp”, om du skjønner hva jeg mener.. Jeg trener mest kondisjon, som løping og spinning, og veldig lite styrke. Jeg har lyst til å begynne å trene litt styrke for å stramme opp, spesielt rumpe, lår og armer. Men jeg har aldri drevet med styrketrening før, og jeg aner ikke hvordan jeg skal begynne…

    19. Hei!
      Har lest bloggen din jevnlig en god stund nå og jeg elsker den. Får mye informasjon, tips og mest av alt inspirasjon. Jeg synes også det er kjempefint med en veltrent kropp og muskler (hos jenter og gutter).
      Jeg har veldig lyst til å begynne å trene på treningsstudio og muligens med hjelp av personlig trener, men overalt er det 18-års og 16-års grense (jeg fyller 15 i år). Har sjekket opp endel og når man er under 16 og 18 får man bare være med på et fåtall gruppetimer, men jeg ønsker heller å trene styrke.
      Er det farlig for de under 16/18 å trene styrke? (Har hørt at det ikke er bra å “overtrene” seg når man er så ung, men det er vel lett synlig for også andre som trener der?
      Hvorfor er det aldersgrense?
      Det hadde vært kjempefint om du kunne skrevet et innlegg rundt dette da jeg tror det er mange andre unge der ute som lurer på det samme!
      🙂

    20. Skjønner ikke helt hva folk klager over – det Nora har listet opp har jeg og lest utallige ganger på mange forskjellige -seriøse- plasser. Nora er en veldig seriøs blogger, så jeg tviler på at hun noen gang hadde skrevet et slikt innlegg om ikke hun hadde gode kilder og hadde vært sikker på at dette er sant!
      Stå på Nora, veldig enig i mye av det du sier her – spesielt det med mental helse! Elsker kroppen min mer enn noen gang etter å ha trent styrke i ca 1,5 år nå. Digger bloggen din!

    21. Jeg kom meg over dørterskelen, den høye dørterskelen, og begynte å trene styrke fordi det var det jeg fant ut passet meg. Nå er jeg hektet og føler at en dag uten trening er en dag uten mening.. Dessuten har fysioterapeuten min sagt at jeg må styrke kroppen for å beholde en god rygg. Så da MÅ man jo bare! 🙂

    22. Hei Nora!
      Jeg har akkurat kommet ordentlig i gang med trening igjen etter altfor mange år på sofaen… Klikker inn på mange blogger for å holde motivasjonen oppe, og å se etter gode tips. Det har seg slik at jeg ligger mellom 10-15 kg over det jeg ønsker, og jeg ønsker å bli kvitt fett samtidig som jeg selvfølgelig vil bli sterkere. Prøver å være fornuftig i matveien og merker forskjell allerede (startet ordentlig for ca en mnd siden og har allerede gått ned 2 kilo uten å verken sulte eller slite meg i hjæl – jeg synes i allefall det er ganske passe tempo. Jeg har forresten alltid spist sunt). Det jeg egentlig har lyst til å spørre deg om, er om du har noen peiling på hvor lurt det er for meg å begynne å øke proteininnholdet i kosten – da jeg enda ikke er i superform og kun trener et sted mellom 3 og 5 ganger i uken. Når skal man begynne med shaker og pulver og alt det der? Man går seg jo vill i informasjon på internett..
      Du har iallefall en fantastisk flott kropp og jeg kommer til å fortsette å følge med på hva du driver med 🙂

    23. Hei !
      jeg følger styrkeprogrammet ”Grunnprogram” som ligger på Tn.no sine sider, jeg er kommet til uke 5! Jeg trener 3 ganger styrke i uken, dette har jeg aldri gjort før. Men selv om jeg gjør dette, føler jeg ikke at jeg får noe fremgang når det gjelder synlighet. Jeg ønsker armer der du tydelig ser musklene. Hva skal jeg gjøre for å få det? ønsker tydelige biceps og triceps! Håper du har noen tips 🙂

    24. Hei!
      Jeg liker bloggen din kjenpemye til tross for at jeg nettop så den, og må si meg helt enig med dette innlegget! Jeg er helt enig at muskler er pent! For å si det på den måten, for et halvt år sia ville jeg ha sagt noe sånt som: nei, jeg vil heller være litt rund og go, jeg. Men, så har jeg tenkt litt siden den gangen (fått litt vett opp i huet) og nå syns jeg at ingenting (så godt som) ser bedre ut enn en veltrent kropp! Bare det ikke blir FOR mye igjen, da 😉 Btw, kul blogg. Fra i dag av er jeg også en leser 😀

    25. Kjempe bra blogg! Snakk om inspirasjon! Nå er det vel bare til å hive seg på treningen her! Muskler er fint! Noen tips til for å gå opp i vekt?? Kjempe gode oppskrifter her!!
      Ha en fin dag! =)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg