Ikke tid til å lage matpakker?

Jeg hater å høre på når folk klager over at de ikke har tid til å lage matpakker. Jeg kjenner en alenemor med full jobb og tre barn som klarer å lage matpakkene sine, og da burde de fleste andre klare det også. Men siden vi alle som regel vil spare mest mulig tid tenkte jeg å dele et lite tips med dere. Jeg pleier å steke ca. 2 kg kyllingfilet i slengen, så har jeg mange matpakker klare. Legg de i en ildfastform med litt vann over og det krydderet du liker. Sett forma midt i ovnen på ca. 150 grader i en times tid, og gjør hva du vil den timen. Sitt på facebook, brett klær, les blogg, gå en runde cardio eller hva som helst. Fordel kyllingen i matbokser og sett de i kjøleskap/fryser.

Jeg gjør dette to ganger i uka, så har jeg all den maten jeg behøver. Da er det bare å fylle på med tilbehør etterhvert som jeg trenger det, jeg har alltid salatingredienser i kjøleskapet og grønnsaksblanding i fryseren. Med litt ris i tillegg har jeg alt jeg trenger 😉 Dette har alle tid til – enkelt og greit 🙂 



Jeg har med meg matpakker overalt, på skolen, jobb eller hos venner. Jeg trives beste med å spise min egen mat, sånn at jeg vet akkurat hva jeg får i meg. Sunnere og mye billigere enn å kjøpe mat i kantina 🙂 I dag skal jeg derimot la matpakken min være igjen hjemme, og spise sushi ute med den herlige kjæresten min. Det er jo valentines i dag, og selv om jeg ikke har brukt å feire denne dagen noe særlig er det jo superdigg å ha en unnskyldning til å gjøre noe kos! Jammen tror jeg at jeg skal bake noe sunt og godt også, så kan jeg dele resultatet med dere i morgen. Man trenger nemlig ikke å spise sjokolade selv om det er valentinsdagen 😉  

Gjør du noe spesielt på valentinsdagen?

29 kommentarer
    1. Har akkurat kommet hjem fra trening på Kaliber og humøret et igjen på topp 😀 Jeg og kjæresten skal spise middag sammen før det er full fart på dugnad. Så det blir vell ikke så veldig romantisk. Vi får ta det igjen til helga 😉 Ha en kjempefin Valentines dag Nora 🙂 Kos deg med kjæresten og sushi!

    2. Skal feire valentines i morgen når kjæresten kommer hjem etter å ha vært vekke i en måned. Blir kjempe kos! Skal se film, lage middag og slappe av (og faktisk ha treningsfri) 🙂
      Kos dere masse!

    3. Er det fisk du har en den ene pannen? hvrdan lager du den? (internett går inn og ut, så beklager om dette blir dobbeltposter)

    4. Man har vel strengt tatt tid til akkurat det man har lyst til å ha tid til 🙂 Jeg pleier ikke lage så mange matpakker i slengen, og har tid til det, selv med to småunger og diverse annet.
      Må ellers få si tusen hjertelig takk for det brokkolimostipset du hadde for noen uker siden, det har falt i smak i heimen hos oss, både for små og store!

    5. Du traff spikeren på hodet der gitt. Jeg er nemlig veeldig dårlig på å gidde å lage matpakke dagen i forveien. Det resulterer i “dårlig” mat på skolen osv. Og når jeg prøver å spise sundt å trene, kan du selv tenke deg hvor dårlig det går! Hehe. Skal definitivt prøve tipset ditt! 😀
      Kos deg masse i dag! 😀

    6. Jeg blir også irritert over det, det er bare å planlegge litt bedre så går det bra 😉 kos deg på valentines!

    7. Etter jeg fikk Mia og barnehagehverdagen satte inn, begynte jeg med matpakke både til henne og meg. Det er lett å få til og jeg forbereder alltid kvelden i forveien. Det er noe med det som er hjemmelagd.
      Angående valentines.. no one wants to be my valentine, hehe! 😀

    8. At man ikke har tid til å lage matpakke er en utrolig dårlig unnskyldning. ALLE har noen minutter til overs om kvelden. Har ingen spesielle planer i kveld, nei. Jeg og kjæresten feirer ikke valentines day nærmest av prinsipp, er tross alt bare en komersiell greie som skal få oss til å bruke penger. Vi har heller “kjærestedager” med fin middag o.l. innimellom 😉

    9. Åh ja helt enig! Har ei på jobb som sier at jeg “er så flink” og hun skjønner ikke hvordan jeg får tid og blablabla. Det er jo like enkelt som å smøre brødskiver.

    10. Hei
      når du tar med deg din egen mat til venner og familie, blir ikke dem litt sånn “sure/skuffa” fordi du ikke ønsker å spise hva de serverer?
      Jeg har merket det stort, at det er så mange som begynner med “skal du ikke smake hva jeg har servert en gang?” “du vet det er veldig uhøfligt å ikke smake på det” osvosvosv..
      Merker det spesielt hos svigermor om jeg ikke vil ha et kakestykke, kunne lese skuffelsen over hele henne, og at hun ble en smule irritert.. 🙁
      Jeg vet jo “man skal ikke bry seg om hva andre syntes” men ikke alltid like lett når det er snakk om familie, nesten som om de ser på deg på en helt ny måte, og ikke en positiv måte:(

    11. Helt enig. Er bare snakk om prioritering! Selv pleier jeg også å steike masse kylling på én gang, og tilbehør går fort å lage. Håper du koste deg med sushi og kjæresten 🙂 ha en fin dag!

    12. Valentinsdagen brukte jeg på en tur rundt Sognsvann på kvelden hehe… Feirer ikke på noe som helst vis enda det hadde vært koselig å spise ute. Endte opp med mat hjemme og så en gåtur med ei venninne, koselig det og jeg fikk testet kneet litt! Det holdt til en liten times rusletur så da tenker jeg at det går fint å kjøre på mer. (røket leddbånd + korsbånd)

    13. Hei!
      Er imponert over hvor flink du er! Både når det kommer til kosthold og trening. Inspirasjon! Men jeg har et lite spørsmål til deg! Hva spiser man når man ikke liker grønnsaker?! Ja, jeg er 25 år og liker minimalt med grønnsaker. Da ligger man på en måte litt dårlig an… Har du noen forslag til hvordan jeg kan lære meg å like grønnsaker?! Har så gjerne lyst til å få et mer variert kosthold. Setter kjempestor pris på svar!

    14. Det er vel den mest brukte unnskyldningen av alle! Folk er bare for late, har ingenting med å ikke ha tid å gjøre 😉
      Håper du koste deg med sushi i går, her ble det tapas og supergod fruktsalat med min kjære 🙂

    15. Du er utrolig inspirerende! Jeg er helt enig med deg, det handler om prioriteringer 🙂
      Lurer på en ting.. Hvor kjøper du stevia? Jeg lette litt på Iherb, men ble bare veldig forvirret over alle produktene! Liquids, extracts osv.. Kunne du linket til noen produkter du vet er gode? 🙂

    16. Jeg lager gjerne opp kyllingfilet for noen dager, men er alltid så redd for at det skal bli dårlig om det ligger for lenge. Holder kyllingen virkelig i en hel uke? Eller må du fryse noe av det du har stekt?

    17. Har i dag laga mitt første superbrett med kylling slik du gjer det. Visste eg hadde lese om det før ein plass på bloggen din – supert tips! Kyllingen blei knallgod :-)!
      Forresten, vore fast lesar lenge no. Beklaga dårleg kommentering. Du er uansett super!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg