Rutiner

25.01.2012 - 20:42 13 kommentarer

 

Noe av det viktigste for å lykkes med trening og kosthold er gode rutiner. For om du gjør trening og det å spise riktig til en del av hverdagen din, så går det av seg selv etterhvert. Et godt tips er å bruke søndager til å planlegge treningsuka som kommer, og lage en plan for hva du skal trene, handle inn og spise.  Om motivasjonen skulle svikte eller treningslysten ikke helt er der, så gjør du det du skal likevel. Jeg er 100% enig i at trening skal være lystbetont og gøy, men enkelte dager er ikke trening det man har aller lyst til. Sånn er det for oss alle innimellom, selv for treningsnarkomane som meg :)  Det er da jeg kobler ut hjernen og setter på autopiloten - og lar rutinene ta overhånd. 

 

Jeg tror det hjelper å se på trening litt som en jobb eller skole. Selv om man har lyst til å ta fri innimellom så kommer en seg på jobb likevel, fordi man får noe igjen for det. Når det kommer til trening er det ikke penger vi får, men en hel rekke helsefordeler. I tillegg får vi også mer engergi av å trene - så tenk på det neste gang du bare føler for å ligge på sofaen. Du ville ikke sykmeldt deg bare fordi du er litt slapp en dag, og derfor trenger du ikke å skippe trening heller :) Kjør heller ei litt lettere økt, og tren etter dagsformen. ALL trening er bedre enn ingen trening! 

 

"Sometimes, to get what you want the most, you have to do what you want the least."

13 kommentarer

Inger Helene

25.01.2012 kl.21:11

Helt enig! Sliter med motivasjon (ganske ofte faktisk), men klarer som regel å komme meg ut likevel.

Jeg trener kun på egenhånd, noe som ofte er litt vanskelig. Vil få maksimalt ut av trening hver dag jeg trener, men sliter med å finne øvelser og gjøre dem rett. Samtidig kommer jeg meg ikke til treningstudioer og hjelp. Beklager klage-kommentar! Men liker rådene du gir, og du er til stor motivasjon for meg!

Martin : )

25.01.2012 kl.21:12

Hei du:)

Træning e digg:)) Du e t stor motivasjon værtfaill!;)

Håpe du hadd ei fin økt idag=D

Ha ein superfin kveill SuperNora:)

clarsgaard

25.01.2012 kl.21:14

Bra innlegg:) De dagene jeg virkelig ikke vil trene men aller helst ligge i soffan foran tvn tenker jeg at det bare er å dra meg ned på treningssenteret. De øktene pleier alltid å bli de beste! Enten fordi man ikke har noen forventninger eller av en helt annen merkelig grunn.. hehe..

Monika

25.01.2012 kl.21:16

Jeg er så enig i det du sier overfor her! All trening er bedre enn ingenting.

Ingvild

25.01.2012 kl.22:10

Jeg er bare litt nyskjerrig å lurer på en liten ting:) Når du ser på Marit Bjørgen, blir du misunnelig på den fine og muskulløse kroppen, eller tenker du at det er for mye muskler? Og hvor ser du din personlige grense for hvor mye muskler du ønsker å oppnå, sånn utseende messig:)?

VICTORIA LEANICA HANSEN

25.01.2012 kl.22:15

Kunne ikke vært mer enig :)

Lise

25.01.2012 kl.22:51

Er VELDIG enig i det du skriver her, men jeg trodde mottoet ditt var: "Train hard or go home" ?

arvasli

25.01.2012 kl.23:04

Likte det du skrev på slutten der :-) Helsefordelene man får er minst like viktig som penger, spør du meg ;-D

Ettetrening

26.01.2012 kl.00:51

Halleluja til gode rutiner ! Kan ta litt tid å få dem, men når de først er der, sitter de :)

Fitnessnora

26.01.2012 kl.14:35

Ingvild: Jeg synes det er VELDIG induvideklt hvor mye muskler man kler. Det kommer an på hver enkelt sin "ramme." F.eks synes jeg bådef Marit Bjørgen og Larissa Reiss er nydelige damer - men jeg tror ikke jeg hadde blitt fin med like mye muskelmasse. Jeg kommer til å stoppe å bygge når jeg er fornøyd med størrelsen min :)

Inger Marie

27.01.2012 kl.11:31

Helt enig med deg her, men har nok noen av de dagene jeg også ikke orker å trene (a)

Men samtidig litt annerledes når det gleder de som kanskje bare trener 2-3 ganger i uken, hvis de får for mange "jeg orker ikke i dag" dager, så til slutt blir det ingen trening!

Men jeg er veldig for det at kroppen trenger hvile fra trening også minst 1 dag i uken:)

FitforLife

28.01.2012 kl.01:17

Helt korrekt. Det handler om rutiner, rutiner og atter rutiner.

Får man på plass rutinene så er mye gjort. Da skal det mye mer til for å sluntre unna trening en dag. Stå på videre!

Sigrid Mannes

07.02.2012 kl.21:43

Hei! Digger bloggen din, og du er en stor inspirasjon for meg. Lurer bare på et par ting. Jeg er en jente på 19år, 176cm og 53-54kg. Jeg tok opp treningen igjen rett etter nyttår etter 1,5 år med nesten ingen trening i det hele tatt.. Jeg skulle gjerne hatt litt fastere rumpe, lår og mage, og lurer på om du har noen øvelser som er bra? Jeg har ikke endret kostholdet mitt noe særlig, ettersom jeg ikke spiser så veldig usunt. Har en deal med meg selv om å bare spise godteri, chips og drittmat i helgene, selv om det sjelden skjer... Spiser derimot veldig mye, og vet ikke om jeg burde spise så mye som jeg gjør. Blir en del småspising, ettersom jeg aldri blir mett..

Skriv en ny kommentar

hits