Dyrt å være sunn?

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt folk si “jeg har lyst til å være sunn, men jeg har ikke råd.”  Dette stemmer faktisk ikkt, for det er nemlig ikke dyrere enn annen mat. Det gjelder bare å velge de riktige merkene på matvarene, og derfor tenkte jeg som nesten ferdigutdannet økonom å komme med noen tips! 🙂 Det er mye å spare på å kjøpe merker som First Price og Landlord. Kvaliteten er det liten forskjell på – men i pris er forskjellen stor. I går var jeg på handlerunde og brukte under 500 kroner. Likevel har jeg mat for lang tid fremover, og trenger bare å supplere med ferskvarene. Ta deg en mindre bytur i måneden, så spiser du opp pengene i stedet for å drikke de opp 😉 Det var dagens fornuftige tips fra meg!


4 kg kyllingfilet, 2 kg fisk, 900 g svinekjøtt og over 5 kg grønnsaker. Mat for mons 😀

Jeg tror alle ønskene om god bedring fra dere hjalp, fordi forkjølelsen min er mye bedre. Jeg var litt skeptisk til om jeg kom til å klare å øke vekte på gårsdagens økt ettersom jeg ikke er 100% iform, men det gikk helt fint! Det betyr 1 stk glad og fornøyd jente – jeg liker det nemlig når ting går min vei 😀 En annen ting jeg liker er tskjorta jeg fikk fra Bluebox. Hvor kult er det ikke å trene med bilde av seg selv på ryggen? 😀 Likevel er det fronten som er kulest  – der står det nemlig train hard or GO HOME!

Nå venter skolebenken, og jeg er seint ute som vanlig. Bare et lite tips til lesere fra Trondheim før jeg løper; Kaliber skal ha stand på Tillertorget lørdag og jeg skal også stå der deler av dagen. Hvis du vil ta treninga di hakket videre er dette absolutt verdt å sjekke ut, så ta turen innom 🙂 Ha en fantastisk fredag alle sammen – nå er det straks helg og livet er herrrlig 😀

31 kommentarer
    1. Hei vennen 🙂
      TIlføyer en morsom greie; kyllingfileten fra Prior kommer fra samme fabrikk som First Price!! 🙂
      Kvaliteten ER like bra. GOD helg fineste <3

    2. Det kommer nok litt ann på hva man sammenligner med. Lever man på nudler blir det vanskelig å få et sunt kosthold like billig, men man kan jo ikke leve på nudler forever heller.:p Vi handler mye på Kiwi, spesielt ukens Go helg tilbud. Også følger jeg med på tilbud i diverse kundeaviser, hver uke. Handler inn litt når det er skikkelig gode tilbud og supplerer med Kiwi-grønnsaker hver mandag og fredag. Ikke noe dyrt kosthold her..

    3. Et annet tips er å sjekke prisen pr. kg (evt. liter) på de forskjellige merkevarene (også evt. varer av samme merke, men i forskjellig str). Det står som oftest på prislappen i butikkhyllene, med litt mindre skrift. Det er kanskje ikke mange kronene du sparer der og da på å velge det som er litt billigere, men i lengden er det en del å spare på det 🙂
      Faktisk er det stort sett dyrere å spise usunn mat enn sunn mat. Ja, kalkunpålegg kan være relativt dyrere pr kg enn feks salami, men ser man på et helt kosthold, ikke bare den ene pakka med pålegg, er det ikke så veldig dyrt å spise sunt likevel. Har (som du skriver) mye å si på hvilke merker du velger. Etter jeg startet på diett (og nå spiser jeg mye MER enn tidligere, bare sunnere), har jeg faktisk brukt mindre penger på mat. Utrolig, men sant! 😉
      Kul t-skjorte! =D

    4. Det er så sant det der… folk som mener at det er så dyrt å leve sunt! Hva med når de stikker på mc donalds å kjøper EN middag for over 100kr… og en sunn middag kan koste under 50-lappen så lenge man har handlet inn nok ingredienser. Kjøpte en kalkun på 7 kg i går som jeg skal steke opp og fryse ned, den kostet meg 143kr, og det er M Y E kjøtt!

    5. Fra tjukk til smukk! : Lever man på nudler er man ikke sunn, dermed basta. Greiene er jo kaloribomber!!!

    6. Lurte på om ikke du kunne legge ut det ultimate treningsplan/øvelser for hvordan få større muskler på overkropp/armer?

    7. KOR finn du frosne kyllingfilet? Har leita massee, men finn verken på Meny, Rema 1000 eller Coop. Bare kalkunfilet!

    8. Det er sant, det finnes gode og billige alternativer! Jeg er student, og bor da i England, hvor mat er generelt billigere. Bor ved en Sainsburys Superstore, hvor de ofte har 3 for 2 fersk kylling, 500g kylling for 80kr ca, og masse masse billig frossent kjøtt. Grønnsaker er nokså billig også.
      Flott med sånne innlegg 🙂 Ha en kjempefin fredag!

    9. Kjempe fin og inspirerende blogg du har! Lurte på om du kunne lage et innlegg om treningsklær? du har sikkert prøvd ut litt forskjellig. Jeg sliter litt med at alle tightsene er gjennomsiktige, og det er ikke noe særlig når man tar feks. markløft og knebøy. hvilket merke bruker du?

    10. Fint innlegg vennen, jeg holder meg unna first price, men kjøper det meste på kiwi siden de har like priser på det sunne som det usunne. Jeg er glad i økologiske produkter, og merket stor forskjell på fettforbrenningen etter jeg begynte på det siden kroppen bruker mindre tid på å kvitte seg med “stoffer” som finnes i ikke økologisk mat. Tipset er å fryse det du ikke spiser opp = lage store porsjoner så har en mange måltider når en ikke orker å lage mat eller ta en ekstra tur innom butikken på hjem fra trening, skole eller jobb for å kjøpe “det lille ekstra”! Jeg er som deg engel som har kjøpt halve iherb, hehe… Superfood <3
      Love you <3 Big time!
      Kaja Foss

    11. “Jeg har ikke råd” herregud det er jo den verste unnskyldning! Jeg er tenåring og er ei jente som fylte 16 år 2 uker siden og jeg jobber ikke og får nesten aldri lommepenger, men likevel klarer jeg å spare litt og kjøpe mye som jeg kan spise i kanskje 1 mnd og dette er UNDER 400 kr! Familien min har usunne vaner og jeg vil forandre mine spise vaner og begynne å spise sunt og jeg er glad i å trene. Usunn mat koster jo mer enn sunn mat EN SJOKOLADE koster ca. 30 kr, og brus 14 kr og potetgull + smågodt blir jo enda dyrere!!!! Hvordan får de rå til å kjøpe usunn mat og ikke råd til sunn mat da?!?! Jeg tror de som sier lager unnskyldninger. Fint innlegg! Elsker bloggen din! 🙂

    12. Du er så utroolig inspirerende. Har vært fast leser og digget bloggen din fra første stund. Har vært veldig dårlig til å kommentere da, så tenkte det var på tide å si det :):)

    13. Jeg er såå enig!!! “Ingen” har råd til å spise sunt, MEN å gå på byen hver helg har ALLE råd til 🙂 Det stemmer liksom ikke heeeelt…
      GOD HELG til deg! :o)

    14. Hva kan jeg bruke istedenfor speltmel, skulle ha bagt proteinboller idag, men de seller det vist ikke her 🙁

    15. Når jeg handler, kjøper jeg billig melk, frossen kjøtt osv, men unner meg å kjøpe rå grønnsaker og ikke tenke for mye på prisen på det. Man får jo billig frukt og grønt i noen butikker, så da lønner det seg. Jeg kutter ut å kjøpe junkfood, og bruker heller de pengene på grønt. Unngå sjokoladen og isen, kjøp heller en ananas. Penger og kalorier spart. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg