hits

Kosttilskudd - nr, hva og hvorfor

Det finnes utrolig mange forskjellige kosttilskudd p makedet, og det kan vre vanskelig vite hva man skal kjpe. Derfor tenkte jeg dele med dere hva jeg bruker, og hper det hjelper dere til velge. Man trenger for all del ikke bruke alt dette for f resultater fra treningen, men under ser dere iallefall alle tilskuddene jeg tar ilpet av en dag. Det finnes mange varianter av disse produktene, og derfor har jeg linket til de jeg bruker :)

Morgen: C-vitamin, multivitamin, omega 3 og Stack Force.



 

Stack Force skal egentilig inntas fr trenings da den inneholder bla. koffein, grnn te og ginseng. Jeg er ikke en morgenfugl av natur, og trenger derfor en ekstra piff nr jeg str opp om morgenen. En kopp kaffe holder virkelig ikke for meg, men denne holder meg vken gjennom forelesninger.

Vitaminer er viktige i kroppen, men det kan vre vanskelig f i seg alle vitaminer vi trenger gjennom kosten. Jeg bruker derfor dette multivitamin tilskuddet, og tar ekstra c-vitamin utenom. Jeg har nemlig ikke tid til bli syk :)

Omega 3 inneholder DHA og EPA som er bra for hjerte- og karsystemet og immunforsvaret. Teggn p lite fettsyrer i krppen er glanslst hr, trr hud og skjre negler.  Omega 3 er et viktig tilskudd hvis man spiser lite fet fisk, noe jeg er alt for drlig til. Hvis du fr i deg nok gjennom kosten er det ikke ndvendig ta tilskudd av omega3.

Hvis jeg gr morgencardio tar jeg ogs BCAA og L-glutamin om morgenen.

 

Fr trening: BCAA, L-glutamin, kreatin og pumpmiddel.



 

BCAA str for branched chain amino acids, eller forgrenede aminosyrer p godt norsk. BCAA hindrer muskelnedbrytning og stimulerer proteinsyntesen i musklene. Det motvirker ogs mental og fysisk tretthet under lengre treningskter.

Glutamin er den aminosyren som forekommer i strst grad i kroppen. Mangel p glutamin vil gjre at kroppen havner i en muskelnedbrytende tilstand, og man kan bli lettere syk. Inntak av L-glutamin skal kunne forbedre restitusjon, stimulere veksthormon i kroppen.

Kreatin er et naturlig stoff som inngr i kroppens energi omsetning, og finnes ogs i matvarer som kjtt og fisk. Men det er ikke nok f det gjennom maten for en prestasjonsktende effekt, og derfor tar jeg kreatintilskudd. Dette gir kt styrke og utholdenhet og hjelper ogs til raskere restitusjon.

Jeg pleier alltid ta et pumpmiddel, eller pre-workout supplement fr styrkektene mine. De gir kt energi, fokus og gir raskerer pump under trening. Jeg skifter de de ut ganske regelmessig for at kroppen min ikke skal bli vant til tilskuddet, og dermed f drigere effekt. Jeg har brukt Superpump MAX, Jack3d og N.O Xplode, og akkurat n bruker jeg Animal Rage. Dette er kosttilskudd som jeg kjper i Sverige, da det ikke selges i Norge.

Etter trening: BCAA, L-glutamin og proteintilskudd.

Proteintilskudd sttter effektiv muskelvekst og restitusjon. Jeg tar alltid proteintilskuddet mitt sammen med raske karbohydrater som rosiner eller riskaker etter trening. I tillegg bruker jeg mange ulike proteinpulver i bakverk og desserter. Det blir fort dyrt hvis man skal ha 10 ulike btter protein, og jeg vil derfor anbefale g for et proteinpulver som kan brukes til mye.

Kveld: ZMA


 

ZMA inneholder sink, magnesium og vitamin B6. Vi behver sink i kroppen for reparasjon av cellevekst og reparasjon av vev. Magnesium er viktig for kroppens mineralbalanse og energiproduksjon. I tillegg til dette skal ZMA ogs gi en dypere svn, og for min del merker jeg at jeg drmmer mye mer nr jeg tar ZMA.





Hvilke kosttilskudd bruker du?

42 kommentarer

For en rygg! Alt er s detaljert, helt sykt :) Misunner den kroppen din!

Veldig bra innlegg :) Oppklarende og kort :) Hva anbefaler du av pre-workout ? =) Alts, hva synes du har gitt best effekt? =)

drikker tran en gang i ny og ne...

Nydelig rygg... herlig!!:) Jeg har vekslet en hel del p hvilke kosttilskudd jeg bruker.. det gr endel i baner. Men fast har det lenge vrt tran morgen og kveld, multivitamin og c-vitamin om morgen, glutamin 2-3 ganger for dag, zma om kvelden og bcaa fr morgenkardio, hvis det blir lenge mellom mltider og fr trening. Det er de faste :) Tar ogs jack3d eller fres fr trening hvis jeg kjenner at det er behov for det. Flott innlegg:)

Kristina: Jack3d og Animal Rage er nok p toppen av pallen for min del :)

BCAA - Scivation Xtend

Multivitamin, Joint, Immune - Orange Triad

Pre-Workout - Driven Sports CRAZE eller Jack3d

By the way, you have very nice back:)

Vitaminer

Mineraler

Omega3

Kreatin

C-Vitamin

Proteinkilde-Melk-gg-Kylling :))

S bra innlegg:) Fler du zma fungere godt i forhold til reparasjon ? Vurdere g til anskaffelse;)

Tar Omega 3 og en ordentlig dose med D-vitamin (n i vinterhalvret), samt proteindrikk etter trening.

Masse takk for mange gode rd i bloggen din :-)

Omega-3, vitamintilskudd, B-kompleks, skal begynne p krom og vurderer begynne med proteinpulver :-)

Lone: Jeg synes det hjelper i forhold til restitusjon ja :) Merker det godt p svnen iallefall!

Hei! Tok du dette nr du va p diett ogs?:)

Hei fin blogg,og du er flink og blogge :))

-likt en kommentar tilbake da har jeg blitt glad :))

-www.mejkh.blogg.no :))

Har du tenkt p hvordan du belaster nyrer og lever med innta s hye doser med tilskudd hver dag? Kroppen tar kun opp en viss mengde protetin, resten kommer ut i form av avfring, hvordan vet du at du trenger alle disse ekstra proteinene? Dette vil jeg kalle betale ekstra mye for sin egen bsj. Dessuten vet man ikke eksakt hva disse boksene inneholder fordi de ikke faller under noe regelverk i Norge der man krever eksakt innholdsfortegnelse. Man har blant annet funnet ut ved i laboratorium ved diffe stoffene at enkelte kosttilskudd inneholder efedrin, noe som absolutt ikke er bra for hjerte/kar og i tillegg str p dopinglista.

S mitt sprsml er, er det lurt putte noe i kroppen som man ikke eksakt vet virkningen av, vitenskapelig bevist?

Hei, Nora :)

Kunne du kanskje ha laget et innlegg der du kort skriver om de ulike produktene som kan vre grei ha for leve litt sunnere, samt hvor du kjper/bestiller disse?

Jeg tenker da p produkter som sukrin, proteinpulver, stevia, mandelmel, bakepro osv... Det hadde vrt til stor hjelp! :)

Lena Marie: Ja, det gjorde jeg :) Tok i tillegg thermo tea som ker kroppstemperaturen, fordi jeg frys snn :)

Skeptisk: Efedrin er ulovlig i USA der disse tilskuddene kommer fra, s det finnes ikke i produkte jeg bruker :) Dette er kosttilskudd som er harmlse nr de brukes etter retningslinjene, Og leververdiene mine er helt fine, men det er jo fint at du bekymrer deg for de ;)

Merete: Jepp, jeg kommer med et "iherb"-innlegg snart :)

Synes det blir bare litt feil formidle dette som om det er helt ufarlig, for det vet man jo ikke noe om? Og n tenker jeg langtidseffekter, samme sak med dine leververdier, hvordan tror du de er om 10 r? Hvorfor bruke s ufattelig mye penger p noe som man vet ikke tas opp av kroppen? Du driter det rett og slett ut... ren fysiologi!

S skal man og huske p at dette er en millionbransje, som overtaler vanlige mannen/kvinnen i gata til f en superkropp p mindre tid enn uten tilskudd. Har du tenkt bevisst over dette noen gang?

Dette var fine tips stnosen min, glad for at jeg hvertfall har gjort mye riktig :p Love you <3

Bra og opplysende innlegg. Du ser bra ut ;) Keep up the good work!! ;) Jeg personlig bruker Protenpulver, Gainer (nr jeg gainer), omega3. I tillegg er jeg litt av og p med diverse aminosyrer og NO-Xplode.

Sjekk gjerne ut min blogg: kropp1.blogg.no

Kjempebra innlegg! Kunne du kanskje skrevet et innlegg om hva du spiste nr du var p diett, hva du spiste p spisedager, og hva som var fyfy hele dietten? :-)

Skeptisk: Som jeg skrev i innlegget trenger man ikke ta tilskudd av ulike ting om man fr det i seg gjennom kostholdet sitt. Nr jeg merker god effekt av ta et tilskudd velger jeg jo fortsatt bruke det. Jeg vil gjerne dele mine erfaringer med andre, og da gjr jeg det her p bloggen min. Helt ok om du ikke vil bruke det, men disse produktene har kun gitt positive effekter for meg :)

Maren Haugervg: Jeg spiser det samme n p diett, men andre mengder selvflgelig :) Spiser stort sett det samme ret rundt! P spisedager spiste jeg ofte MYE frukt og sushi, for det var dette jeg hadde mest cravings p under dietten :)

Hei Nora!

Trenger man alle disse tilskuddene for oppn resultater? Eller kan man f det "kun gjennom kosten"? Hvis man ikke trenger alle, hvilke vil du si man har mest bruk for? :)

Ida M: Nei, man trenger det ikke for oppn resultater. Jeg har de for optimaliserer resultatene mine :) Hadde jeg mtte velge hadde det nok blitt proteinpulver, BCAA og kreatin :)

Hei Nora! Frst og fremst: kjempefin blogg! Fr masse motivasjon her! Lurte p om du vet om det finnes noen form for protein pulver som er laget spesielt for jenter, som jeg kan drikke etter trening? Jeg snakker da mer om noe som gjr at jeg gr ned i vekt, men samtidig gir meg den restitusjon jeg trenger! Per i dag drikker jeg en YT etter trening, men det er jo s dyrt i lengden, og ikke vet jeg om det er s bra heller... :) Har du noen mening om YT?

Kamilla: Jeg ville droppen den YT-drikkingen om jeg var deg. Etter trening trenger du proteiner, og YT inneholder kun 5,6 g protein per 100 gran. Etter det du sier ville jeg ha gtt for et proteinpulver som inneholder lite fett og karb, som f.eks Isogold

Hei Nora!

Litt tilfeldig at jeg kom over denne bloggen, men her kommer jeg garantert tilbake!

Jeg lurte litt p det Iso Gold-proteinpulveret; er det f tak i over disk noe sted i Norge? (Jeg bor i Oslo). Eller m man kjpe p nett (og i s fall; hvor?). Jeg googlet litt, men fant ikke helt ut av det. I even googled harder, s n hper jeg du har et svar til meg ^^ :)

Sterk!

Bruker bare omega3

Stian: har ikke peiling p hvor du kan f det over disk utenom p Kaliber, men det blir vel litt langt for deg dra. Men de selger det p www.nordicnutrition.no ! :) De er veldig raske p levering ogs :)

Takk for svar :) Var p butikken i dag, men de hadde ikke isogold. Ble derimot anbefalt Whey Protein Isolate.. Den hadde vist lite karbo, og masse proteiner. Vurderer kjpe jordbr. Har du prvd den, eller en av de andre smakene?

Kamilla

Kamilla: Aldri prvd det nei, s jeg kan ikke si s mye om det.. Men nordinutrition selger isogold i nettbutikken sin :)

Supert, da sjekker jeg det ut :) Ha en fin helg!

Kul blogg! Og arti med jenter som ikke er redd for bruke skikkelige velser nr de trener. Selv skal jeg begynne blogge treningen min (i sammenheng med dokumentere ett 3 - 4 mneders treningsprogram) og det kan jo bli spennende.

Nr det gjelder pre-workout. Hvordan synes du de andre pumpmidlene du har brukt fungerer i forhold til NO Explode? Bruker NO Explode selv og synes det fungerer utrolig bra bde p utholdenhet og i forhold til reps og set.

Personlig tar jeg ikke noe annet enn myseprotein (Ironcore Plasma Protein) for yeblikket men vil nok supplere med ZMA for restitusjonen og testosteronet sin del. Har naturlig veldig god og rask muskelvekst s fler ikke at jeg har noe srlig behov for noe annet enda. Kreatin har jeg ikke hatt veldig god erfaring med ihvertfall, siden jeg flte jeg ble veldig oppblst samtidig som at jeg faktisk fikk en vektkning p rundt 5 kg p ett par uker. Men vet om mange som bruker det med veldig god effekt :)

Kyre omega 3 og mutivitamin om morgonen, Serious Mass( gainer) som mellom-mltid ilpet av dagen og etter trening, zma om kvelden og Neurocore, superpump eller assault fr trening.

Neurocore er veldig anbefalt! Det er mykje likt jack3d, men gir meir energi, vertfall for meg!

du failer, nr man er i dyp svn drmmer man ikke, REM-svn er lett svn hvor man drmmer mye:)

Kan en 16 r gammel jente g p omega3?

Hei eg trener styrke og merker eg blir sterkere men kan ikkje sj synnlige muskler. Eg tar ikke proteinpulver eller nke sn tilskud men burde eg har gjort det for f musklene meir fram?

hei!

kjempe flott innlegg, ble litt nygjerrig p det rage tilskuddet.

Vet du om noen nettsteder som selger dette? var ikke s lett finne.

Hei! Jeg er veldig skeptisk til disse pillene osv. Men har ett sprsml angende zma og lurer p om det er ndvendig og ta det selv om jeg kun tre er styrke 2-3 ganger i uka

Hei!

Bare lurer p hva mengde du tar av de forskjellige produktene for hver dosering? :)

Skriv en ny kommentar

bloglovin Matprat