Retningslinjer

Jeg får utrolig mange mailer og henvendelser om kostholdsprogram og treningsoppsett, og jeg må bare beklage at jeg ikke kan svare på de. Jeg synes det er veldig hyggelig med mailer, og synes det er et stort kompliment at dere spør meg om råd. Men desverre har jeg ikke kapasitet til å svare alle, og jeg har heller ikke nok kunnskap til det. Hvis du er interessert i å ta skikkelig tak i kostholdet / treningen din vil jeg anbefale å spandere litt penger på en god coach eller pt. Jeg kan anbefale min coach Gunnar, som var mannen bak min og de andre fitnessjentene fra Kaliber sin konkurransediett.

Men selv om jeg ikke kan lage individuelle oppsett, så kan jeg komme med en del retningslinjer for kosthold. Retningslinjer for stryrketrening kommer i et senere innlegg, håper disse kommer til nytte 🙂

1. Velg ren og sunn mat, det vil si ingen halvfabrikater og ferdigprodukter. Og nei, smør, fløte og rømme er ikke sunne alternativ.

2. Spis nok proteiner. Proteiner er byggesteinene i kroppen vår, og er derfor i mine øyne det viktigste næringsemnet. Dette får du i deg ved blant annet kylling, magre meieriprodukter, fisk, kjøtt og egg. 

3. Spis grønnsakene dine! Ikke bare er det sunt, men du kan også spise store mengder av det uten at det inneholder mye kalorier. Jeg spiser ofte over 1 kg grønnsaker hver dag, og det holder meg god og mett. Når man er mett slipper man cravings på alt mulig annet. 

4. Ikke vær redd for karbohydrater. Det er ikke farlig å spise karbohydrater, så dette kan man fint spise så lenge man velger sunne alternativer. Havregryn, ris og frukt er gode kilder til karbohydrat. Rett etter trening vil jeg anbefale en raskere kilde til karbohydrater som riskaker eller rosiner.

5. Vei maten din. Jeg vet mange vegrer seg for å gjøre dette, men det er faktisk ikke så vanskelig! Det er vanskelig å begregne hvor mye man får i seg hvis man tar alt på øyemål. Hvis du er interessert i å vite nøyaktig hvor mye du får i deg av fett, karbohydrater, protein og kalorier kan du legge inn det du spiser på Matvareguiden eller på Vektklubben.

6. Finn det kostholdet du kan leve med. I stedet for å fokusere på lynkurer og dietter vil jeg heller anbefale noe du kan leve med hele året. Om det som passer best for deg er å spise hver 3. time, periodisk faste eller lavkarbo må du selv finne ut. Prøv litt forskjellig og velg det som passer best for akkurat deg.  

7. Ikke la mat oppta hele livet ditt. Slapp av og ta det litt med ro, for det finnes faktisk viktigere ting her i livet enn å spise riktig hele tiden. 

26 kommentarer
    1. men er det ikke egentlig mye karbohydrater i havregryn? Jeg ELSKER havregryn, men jeg har fått høre at det kan jeg kun spise etter trening.. stemmer det? blir så usikker på alt jeg..

    2. Veldig bra innlegg Nora! Jeg har også fått spm ang kostplan og sånt, men jeg kan jo ikke lage det for noen.. jeg får det jo “servert på sølvfat” av min PT.. det er virkelig verdt pengene!

    3. Supert innlegg! 🙂
      Er så spent på de produktene fra Iherb som jeg ser du har en del av. Jeg har lagt om til mye av det samme kostholdet som du har. Men lurer veldig på de tingene fra Iherb og hva det kan være lurt eller spennende å ha i kjøkkenskapet i forhold te matlaging? 🙂 Kunne du ha laget et innlegg om det tror du?

    4. Takk for tips, Nora!
      Men uff, så utrolig usexy den trusa på bilde er:p at du poserer med den…herregud

    5. Kan du være så snill å skrive litte granne om hvordan du trener kardio trening? og om hvordan det fungerer for deg osv?

    6. Bra innlegg! Selv trenger jeg å høre en fornuftig røst i kostholdsjungelen.
      Takk for tipset om vektklubben. Begynte med den i dag. Enkel å bruke, men du nevnte aldri at den var gratis! Stort pluss for meg 🙂

    7. Veldig fint innlegg ! Selv elsker jeg havregryn, og kommer ikke til å slutte å spise det 🙂
      Man kommer heldigvis langt med sunn fornuft og alt med måte ;D

    8. Siri: Havregryn inneholder endel karb ja, men som jeg skrev i innlegget skal du ikke være redd for karb 🙂 Havregryn er bra rett etter trening, men også fint til f.eks frokost 🙂
      Marthe: Det kan jeg gjøre vet du 🙂
      Anonym: Cardioinnlegg kan jeg alltids skrive, men det er liksom ikke der fokuset mitt ligger. Men kan godt skrive det ja 🙂
      SuperRosa!!: Hvit ris gir mye raskere energi, og derfor velger jeg å bruke det 🙂 Bruker aldri brun ris jeg 🙂

    9. Du er virkelig en stor inspirasjonskilde, Nora. Kan du skrive et innlegg om produktene du bruker fra iherb? Hvilket sukkerfritt syltetøy pleier du å kjøpe?
      Takk for svar 🙂

    10. Jeg syns du motsier deg selv litt! Du sier man skal spise “ren” mat, hvorfor putter du i deg kunstig framstilte proteiner i form av proteinpulver da? Jeg vil ikke si det er rent, og jeg vil tro det er mye sunnere å få i seg proteiner naturlig gjennom mat og ikke kunstig framstilt i pulverform. Jeg reagerte bare litt på hva du sa. Men jeg ser virkelig opp til deg, du er jo kjernesunn og har en vakker kropp! Stå på!

    11. Synes det bildet av deg var drøyt. Det er ikke en sunn kropp i det hele tatt, det er en totalt ødelagt og overarbeidet en og INGEN kvinner burde ettertrakte å se sånn ut. Det er et dårlig forbilde for mange. Det er ikke for å være slem eller noe som helst, men jeg synes rett og slett det er utrolig trist å se på at du har ødelagt kroppen din så utrolig mye. Du eier ikke kvinnelige former, puppene dine ser ut som to halvutpumpa ballonger og alt ser bare…nei huff. Unnskyld for at jeg sa det, men ble bare jævlig sjokkert

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg