Pepperkake cookies

Dette er uten tvil den BESTE oppskiften jeg noen gang har postet! Så om du bare har tenkt å lage et slag med sunne kaker denne jula bør det være disse herlighetene. Sunne og fantastisk gode! Jeg henter utrolig mye inspirasjon fra denne nettsiden, og lager min egen vri på oppskriftene. Jeg skal ikke skryte på meg at jeg finner opp alle disse oppskriftene selv, og denne gangen var det gingersnaps-oppskriften jeg tok utgangspunkt i.

125 g havremel

60 g mandelmel

10 g fiberfin

1 dl vann

2 ss yaconsirup

2 eggehvitter

4 ss stevia ( kan erstattes med sukrin eller annen søtning)

1 ts malt ingefærpulver

1 ts kanel

1/2 ts salt

1 ts bakepulver

5 g mandelflak til pynt ( kan sløyfes)

Bland alt det tørre godt i en bolle. Tilsett eggehvittene, yaconsirup og vann og bland det hele godt. Du behøver ikke å vispe, jeg brukte bare ei sleiv til å blande med. Deigen skal bli ganske tykk og litt klissete.  Form små rundinger på et bakepapir, trykk mandelflakene litt ned i deigen. Stekes midt  i ovnen på 175 grader i ca 15 minutter. Avkjøl på rist og oppbevar de i en tett boks. Dette er definitivt min nye julefavoritt!


Dette er virkelig cookies det smaker jul av – og det beste av alt er at de er sunne også! Hele oppskriften innholder 740 kalorier, og jeg fikk 30 cookies tilsammen. Næringsinnhold pr stykk:

Kcal: 25

Protein: 1,6 g

Fett: 0,6 g

Karbohydrat: 3,5 g

Nå skal jeg snart kjøre for å hente Christina, før vi setter kursen mot København. Herregud, som jeg gleder meg til en skikkelig jentetur med shopping og champagne 🙂 Vi skal bo på spa og fitness hotell – så jeg regner med at jeg får trent litt mellom slagene. Likevel er det langt i fra trening som blir hovedfokus denne ferien, jentetur er jentetur! Ha en flott søndag alle sammen, det skal iallefall jeg ha 🙂 

23 kommentarer
    1. Namm, så herlig med sunn julebakst inspirasjon ! Perfekt forslag på denne søndagen;) Denne så absolutt ikke dummen ut;) hihi! Ha en flott søndag!!

    2. Hei 🙂
      Har fulgt bloggen din en stund nå, og det er bestandig spennende å se hva og hvordan du har trent. I tillegg er det artig med litt matinspirasjon!
      Men jeg lurer på en ting: Hvordan kom du i kontakt med fitnessmiljøet/styrketrening sammen med andre jenter? Bor selv i Trondheim og trener en del styrketrening, men føler at det er meg og gutta i styrkesalen. Jeg vil finne likesinnede! hehe 😀

    3. Hi, With LikeBully.com you can explode your socialprofiles and blogs.
      LikeBully.com provides you with a system that will get you tons of followers, likes and blog hits.
      Check us out, and try today for free.

    4. Disse kakene skal lett bakes når eksamensperioden er over 😀
      Knall, god motivasjon i eksamenstiden 😀
      Sophie

    5. Så deilig – takk for oppskrift! Testet kakemennene, og de ble egentlig gode! Men litt tørre, og litt lite søte, så litt ekstra søtning neste gang så blir det bra. Har du noe tips for å få dem litt mindre tørre?
      ha en super uke! Smil M

    6. De så kjempe gode ut. De skal jeg prøve en dag. Har du prøvd deg på pepperkakekrydder noen gang? Kanskje det hadde vært godt i disse. Har en pose stående, synes ikke det er godt å bruke i noe, men kanskje i denne oppskriften. Det skal jeg nok få testet ut 🙂

    7. Disse så gode ut 🙂 Fikk lyst til å teste dem ut 🙂 Får man kjøpt mandelmel, fiberfin og yaconsirup andre steder enn på nett? tenkte spesielt på yaconsirup.. De andre to tingene finnes vel på helsekost og kanskje meny? Er vel billigere på nett, men nå går det jo fort til jul, så må bake i morgen eller onsdag..

    8. Digger bloggem din, du er FLINK! Btw har du noen tips til ei som skal begyne å trene etter nyttår, og trener å komme inn i gammle bukser?
      Stå På!;*

    9. Har testa oppskrifta og kommet frem til at ingefær med fordel kan byttes ut med 1 strøken ts pepper, samme i malt stjerne anis og nellik 😉
      Har også brukt honning isteden for sirup, kanskje ikke like sunt, men det funka 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg