Belønninger

Etter innlegget mitt om målsettning fikk jeg spørsmål om hvilke belønninger jeg bruker å gi meg selv etter å ha nådd ulike delmål.  Under konkurranse-dietten kunne jeg ikke bruke mat jeg hadde lyst på som belønning, og derfor ble det andre ting jeg hadde lyst på. I tillegg til motivasjonen i det å faktisk oppnå målene er det veldig motiverende å vite at det vanker premier til deg selv når du kommer til det punktet.  Her er noen av belønningene jeg har gitt meg selv:

Nye treningsklær. Jeg elsker å trene i nye klær, og derfor er det skikkelig motivasjon i nye klær. Better bodies er favorittmerket mitt, og akkurat nå har de faktisk julekampanje! 🙂

Tannbleking. Det er få ting som er så fint som hvite tenner synes jeg, og selv gliser jeg ca. hele dagen. Da er det supert å jukse seg til et hvitt smil når man ikke er født med det fra før. Jeg brukte denne tannblekingen fra Nyttsmil, og ble veldig fornøyd med resultatet! Veldig enkel å bruke og veldig effektiv 🙂

Egenpleie.  Etter å ha stresset kroppen mye er det utrolig godt å bare ta seg til å slappe av. Massasje, manikyr, frisørtimer og turer i solariumet gjorde godt for både kropp og sjel under dietten. Det er viktig å ta vare på seg selv – og det var utrolig godt å ha slike ting å se frem til for meg.

Sushi! En gang i blandt ble det også mat som belønning, og ingenting smaker så godt som noe du har hatt cravings på i flere uker. Spisedager er viktig å legge inn både når det kommer til det fysiske og psykiske. Så ikke vær alt for redd for å bruke mat som belønning – bare ikke hver gang 🙂

Bruker du å belønne deg selv?

19 kommentarer
    1. Hei søte Nora <3 Favorittbloggeren min! Husker jeg klikket helt tilfeldig borti bloggen din en gang i august. Det endte med at jeg satt med rare, fordomsfulle blikk og tenkte hvor forferdelig det må være for jenter som deg så har en så "mandig" kropp, og fornøyd med det. Men selvfølgelig respekterte jeg det. Etter Flere måneders oppfølging av bloggen din har jeg blitt mer og mer interessert i å trene, spise sunt og endre kostholdet mitt. Etter nyttår skal jeg begynne med dette, all cuz of you! Jeg skal få masse markerte muskler og ha en perfekt kropp til sommeren, og forhåpentligvis myyye lenger! Du er et kjempebra forbilde og jeg synes folk hadde hatt mye bedre av å lese blogger som dette, enn de vanlige motebloggene. Fitnessnora og Dedication er alltid et høydepunkt i min hverdag 🙂 Takk for all inspirasjon! Du er skamrå!

    2. Jeeeg…. bruker sjokolade som belønning i helgene! Og selvfølgelig hjelper det med nye treningsklær. Det er den beste belønningen, dog noe dyrere enn en sjokkis 😉
      Så må jeg få si at jeg har tenkt på jernviljen din og det du har oppnådd, de gangene jeg står på mølla og virkelig biter tennene sammen for å orke den siste halvtimen – eller om det er snakk om minutter! Klarer du månedsvis med sammenbitte tenner, klarer vel jeg 30 minutt!
      Nå er jeg relativt viljesvak når det kommer til styrke, men jeg tar det ut på cardio. Har planer om å psyke meg opp til en litt mer strukturert styrketrening etter hvert, med deg som inspirator 🙂

    3. Heei! jeg bare lurte på om du kunne lage et innlegg om det å få ned fettprosenten? når det kommer til trening så skal jeg klare det, men når det kommer til kosthold så blir det så ensformig, siden det ikke er så mange matvarer jeg vet om som inneholder lite fett. Så det hadde vært fint med noen tips, til både lunsj og middag! 🙂

    4. Jeg har noen spørsmål anngående proteintilskudd.
      1) Hvor lang tid går det før man merker en virkning?
      2) Hvis man trener styrke ca 2 ganger i uken, lønner det seg å begynne med proteinshake? Er redd for at virkningen blir for liten, og at resultatet heller blir vektøkning …

    5. Hei Nora!
      Jeg har trent i en stund nå men aldri tenkt noe over kostholdet mitt, før nå. Jeg fikk en skikkelig oppvekker av fysioterapauten min om at jeg trengte mer proteiner for å faktisk bygge de musklene jeg skulle bygge (bygger muskler i beina grunnet immobile ledd). Jeg bare lurte på om du kanskje kunne lage et lite innlegg om proteinrik mat og proteinpulvet osv? 😀

    6. Jeg har lyst på fine treningsklær! Og det trengs, for tightsene mine er nokså gjennomsiktige nå…hehe. Men gode belønningstips! Jeg elsker tanken på å ettertreningsmaten min 😉

    7. Min belønning med trening er at rekonvalesensen etter korsbåndoperasjon neste år skal bli bedre 🙁 Håper jeg!

    8. du er så flink..med mat, baking, trening og alt! Du er en stor motivasjonskilde for meg!
      Jeg pleier å skjemme meg bort i helgene.. avslapping, god mat og litt egenpleie. Kjøpte meg en mango-skrubb på body shop og etter en dusj med den føler jeg meg som et nytt menneske.. (omtrent). Viktig med litt egenpleie når man til vanlig kanskje ikke gjør så mye sånt..
      Ha en fin kveld 🙂

    9. Det blir nok litt ekstra mat i helgene veldig ofte, som jeg ser på en belønning 😀 Ellers nå bestilte jeg meg en treningstights fra Better Bodies som belønning! Og det er en perfekt belønning 🙂

    10. Guro Kamille: Så utrolig gøy å høre! 🙂 Ønsker deg masse lykke til med trening fremover, stå på!
      Semari: Det er bra å høre! Da gleder jeg meg til å lese om treninga di på bloggen din fremover 🙂
      Anonym: For å redusere fettprosenten må du ha kaloriunderskudd ved diett og trening 🙂 Ligger mange tips til matretter hvis du blar litt i arkivet 🙂
      Nina: Proteintilskudd etter trening hjelper musklene dine å restituere seg raskere, så det vil jeg anbefale deg å bruke. Jeg vet ikke helt hva du mener med “virkning,” men det er ikke sånn at du plutselig vil få større muskler av å bruke proteintilskudd.
      Frida: Så og si alt jeg lager har et høyt innhold av proteiner siden jeg mener dette er det viktigste næringsemnet 🙂

    11. Hei!
      Kul blogg, men måtte bare kommentere det med bleking av tenner. Det er farlig med hjemmebleking, det kan ødelegge tennene og tannkjøttet. Tannbleking skal utføres hos tannpleier eller tannelege. Hos tannlegen får du en skinne som passer ditt bitt, styrke på bleking som er tilpasset dine tenner. Kanskje tennene dine er “porøse” eller har andre skader du ikke ser selv, da vil tannbleking ødelegge tennene. I mange tilfeller ender man opp med å ødelegge nerven på tanna, og da må man rotfylle tennene. Så bleking av tenner er ikke noe man gjør hjemme, helst ikke i det hele tatt. Når man bleker tenner skal man gå til kontroll hos tannlege for dette er sterke saker, og det kan få konsekvenser om man ikke vet hva man holder på. Skinner man får med “gjør selv bleking” er ikke tilpasset tennene dine, og da vil blekegeleen komme opp/ned på tannkjøttet. Tannkjøttet kan trekke seg oppover og tannhalsene vil bli blottlagt, det vil gi ising og ubehag. Tannkjøtt som har trekt seg opp vil ikke gå seg til igjen.. I verstefall ender du opp med å måtte rotfylle tennene dine, rotfylte tenner kan bli missfarget, de kan bli løse og må trekkes, det er ikke kult eller fint, og det blir fort veeldig dyrt, ikke får man det dekt heller da det er din egen feil. Neste gang du skal bleke tenner rådfør deg først med tannlegen din. Ja, det er mye billigere å kjøpe over nettet, men er det verdt å skade tennene for? All tannbleking skader tennene, emaljen slites bort, hvor mye som fjernes kommer ann på produktet, styrken på blekingen og hvordan tennene dine er fra før. Tennene dine hadde blitt mye hvitere om du bare hadd fått en tannrens hos tannlegen din, da får man en også en kontroll på hvordan det står til i munnen. Hadde du ikke blitt fornøyd etter en tannrens kunne du rådført deg med tannlegen din om bleking. Har selv sett mange skader på hjemmebleking, og det er ikke verdt det 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg