Baby got back

Når det kommer til trening har jeg sjelden problemer med motivasjon – men når det kommer til eksamensjobbing derimot…. Jeg klarer rett og slett ikke å sitte i ro så lenge av gange, og derfor tar jeg meg heller et avbrekk nå. Stikker på gymmet for å bruke kroppen litt før jeg vender tilbake til oppgaver etterpå. I dag skal jeg trene rygg – hurra for det 😀 Jeg ELSKER å trene rygg, og egentlig er jeg ganske så fornøyd med ryggen min. Mangler bare litt på lats, men det blir etterhvert!

1 uke før NM 2011. Foto: Eirik Indergaard / Under Dusken

Jeg har faktisk aldri (!!!) tatt markløft, fordi jeg er livredd for å bygge midja mi utover. Helst vil jeg jo ha den så smal som mulig, og derfor har markløft ikke blitt prioritert.  Ikke har jeg trent noe særlig chins/pullups heller, men jeg synes jeg har fått til en bra rygg likevel. Mange som skriver om styrketrening og ulike treningsprogrammer mener at markløft & chins er et must for å bygge rygg, men jeg er altså uenig. Bruk de øvelsene du liker og som du føler at du får god kontakt ved å trene. Du skal kjenne muskelen du trener, og at det virkelig er den spesielle muskelen som løfter vekta. Jeg er 100% for å trene tungt, men heller løft litt lettere i begynnelsen for å få inn teknikken. Det gir ofte mer fremgang enn 10 kg ekstra med feil teknikk 🙂 

Det er mandag og en ny treningsuke står for tur – make it a good one!

27 kommentarer
    1. Blir man bredere utover i midjen av å trene markløft? Gjelder det dem som ikke bygger kropp, men må trene på grunn av skader. Må opp i ganske mye muskelmasse for at det er grunnen til at midjen blir bredere? Eller?!

    2. Jeg har markløft i treningsprogrammmet, men føler at jeg ikke får det ordentlig til. Har du noen andre tips på øvelser jeg kan gjøre istedenfor markløft? 🙂

    3. Enig i det siste der, har hatt et lengre periode uten trening nå, og er jo “dritsvak”. Men prøver å ikke tenke på det, og fokusererpå å løfte lett,men samtidig finpusse teknikk, og tøye som en helt. Kanskje jeg skyter fart og raskere kan løfte mer enn jeg gjorde på mitt sterkeste sistførjeg måtte slutte. Tålmodighet er en dyd…
      🙂

    4. Svar til deg oppi her: Har trent MYE tung knebøy og markløft, og midja mi har ikke blitt en cm bredere. Så lenge man ikke ligger på et stort kcaloverskudd, tror jeg ikke det er noe å bekymre seg for 🙂

    5. Stusser på markløft-kommentaren jeg og.. Midja mi har heller ikke blitt noe bredere av mark, snarere tvert i mot. Det er vel heller overdreven trening av de skrå magemusklene som vil kunne gi deg en bredere look? (Spesielt når man har litt fett utenpå og..)
      Likevel er jeg helt enig i at man ikke MÅ trene verken markløft eller chins, men markløft er uansett en genial øvelse mtp hvor mange muskelgrupper man faktisk involverer 🙂

    6. Anonym: Det er ikke sånn at du plutselig blir brei over midja av å kjøre markløft, så du kan nok fint fortsette med det 🙂 Det er bare jeg som er litt manisk på det der med midje 🙂
      Marte: Hvis det er andre ryggøvelser du lurer på så vil jeg anbefale roøvelser! Stående/sittende, t-bar eller med manualer 🙂

    7. Jeg visste ikke at man fikk bredere midje av markløft! Det er jo ikke akkurat.. gøy.. Men du har hvertfall en fantastisk rygg, ordentlig vil-ha-rygg 😀
      Forresten, når du faktisk trener chins/pullups – hvor mange tar du ? 🙂

    8. Hei Nora!
      Ble litt skremt av kommentaren din om markløft, vil gjerne ha minst mulig midje jeg også!!
      Er det sånn at det er optimalt å forme kroppen som man vil? Jeg tar strake markløft og vil gjerne beholde midja mi. Har tatt utgangspunkt i flere øvelser, men lurer på om jeg har for mange jeg trener per. økt (ca.3-4 per kroppsdel).
      Noen tips?

    9. Ane: For all del ikke bli skremt, bare ta strake markløft 🙂 Det gjør jeg også, bare ikke kjørt vanlige! Det har ingenting å si om du har mange øvelser per muskelgruppe, jeg har f.eks i perioder hatt 7-8 øvelser på rygg og 11(!) på bein.

    10. Det som er utrolig fantastisk med markløft er att man får en mye sterkere kjernemuskulatur, som igjen vil gi en utrolig mye bedre stabilitet i nesten alt man gjør, i tillegg så opplever mange att man blir mye sterkere i andre øvelser også,
      Det med bredden har jeg aldri lagt merke til 😉
      Man får en litt grovere grop nedover hele ryggen,
      mange med bra rygg til midt på, så plutselig flater det helt ut fordi man har glemt nedre del 😮

    11. Tusen takk for svar! Setter stor pris på det:) Føler meg litt manisk når det gjelder midje, legger, lår osv, men må bare riste det av meg 😉
      Ha en fortsatt fin kveld!

    12. Er også redd for å få bredere midje, hva gjør du for å holde den så smal? Og vet du om noen (styrke) øvelser som gjør at man brenner det lille eventuelle fettet som er der. Lurer veldig! Håååper du kan svare 😀

    13. Mirjam: Den er nok medfødt 🙂 Det er desverre umulig å punktforbrenne, selv om vi skulle ønske det gikk an. Vil du bli kvitt fettet må du bare generelt gå ned i fettprosent 🙂

    14. Jeg tror, som noen sier, at markløft er ufarlig så lenge man ikke ligger i kalorioverskudd… Da vil midjen naturlig nok bli bredere, enten som følge av mer muskler eller mer fett! Alt etter om man trener som en helt ved siden av eller ikke… Så jeg fortsetter med markløft og chins jeg. Bør uansett ikke bekymre meg når alle klær i xs er for store over midjen, meeeeen dessverre er alt for korte i armene… Kan kanskje kalles luksusproblem….

    15. Du har en veldig fin rygg, men jeg syns faktisk at du skal trene litt markløft jeg da, da det eneste jeg har tenkt på at du mangler er litt skikkelige ryggstrekkere. Solide ryggstrekkere er dødsfint! Jeg er ikke kjent med at markløft gir en bredere midje? Du aktiverer lats, ryggstrekkere, magemuskler og endel stabilitetsmuskulatur i rygg/bekken, men det vil ikke utgjøre noen stor forskjell rundt selve midjemålet. Og som du sier er fettsamlingen din genetisk, så du holder nok en smal midje uansett.

    16. Du har en utrolig fin rygg. Men man kan lett se at du ikke trener markløft. Du mangler litt de ryggstrekkerne, som du f.eks kan se på kristine weber. De får du ved å trene tung markløft. Du bygger også veldig bredde på rygg ved å trene chins.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg