Mageøvelser med ball

Jeg vil ha en VILL sixpack til neste gang jeg skal stå på en scene, og har derfor større fokus på trening av mage nå enn hva jeg har hatt tidligere. Jeg trener magen annenhver dag og varierer ofte øvelser. Da blir jeg ikke lei, og får i tillegg trent ulike deler av magemusklene hver gang. Jeg er skikkelig stiv i magen etter igår, og det liker jeg 🙂 Så godt å kjenne at man har trent! Mange (spesielt gutter) mener atv treningsballer er for pingler, men jeg vil bevise det motsatte! Dette er også øvelser du helt fint kan gjøre hjemme. Kjørte 3 øvelser med treningsball i går, og filmet de to siste. Mageøkta så slik ut:

 Situps på ball 3 x 20: Denne øvelsen gir en bedre strekk enn vanlige situps, i tillegg til at den gir en bedre strekk av magemusklene. Det ustabile underlaget gjør også at hele kjernemuskulaturen må jobbe mer enn ved ordinære situps. Fokuser på å løft med magen, og kjenn at du skviser på toppen.

Tuckups 3 x 20: Hold kroppen så rett som mulig, og rull ballen så langt under deg som mulig. Kjenn at du virkelig skviser magemusklene helt inn.  

Rollouts 3 x 30: Hold kroppen så rett som mulig her også, og strekk deg så langt ut du klarer. Se for deg at du skal få et slag midt i magen, og stram musklene på samme måte 😉 Denne øvelsen er tung, og hvis den blir for vanskelig kan du fint kjøre den på knær. Etterhvert blir du sterk nok til å kun ha tærne i bakken 😉 

 

Try this at home – og jeg kan garantere at det vil svi i magen i morgen 😉 

32 kommentarer
    1. Hvis du plasserer armene _litt_ lenger frem på tuckups’a, så skal jeg love deg at du kjenner det svir enda mer! Disse øvelsene du viste på videoen, kan man forsåvidt også gjøre i slynge/trx 🙂

    2. Jeg syns nesten øvelsene så litt lette ut for deg, med så mange repetisjoner får du hovedsaklig aktivert fibertype 1, og det er jo type 2 som virkelig kan øke tverrsnittet og gjøre muskelbuken enda mer fyldig. Hva med å heve føttene, kjøre i slynge, legge på ekstra vekt etc? 🙂

    3. uh^^ veldig bra 😀 skal prøve det i morgen når jeg trener woohoo 😀 takk for supre tips 😀 er så sykt mange måter å trene mage på, men ender lism opp med situps hver gang ;)blir greit med litt variasjon 😀 stå på videre 😀

    4. Tone: Jeg varierer øvelser ofte, og veksler på tunge&lette øvelse. Synes de der er tunge også jeg da, hehe 😉 Heve føttene og ekstra vekt gjør jeg ofte, men slynge har jeg faktisk aldri prøvd 🙂 Må vel kanskje gjøre det endag!

    5. HEI 🙂 FÅR DU LOV Å BRUKE CAROLINEMARIA SITT DESIGN NÅR DU HAR FJERNET KODENE? PRØVER DU HA TA CREDS SELV?

    6. Bra du har tatt i bruk ball, både baller (av rett sort) og TRX gir topp trening. Såvisst ikke for pingler, pingler KLARER nemlig ikke disse øvelsene. Ihvertfall ikke særlig mange av dem. Men om vil ha six pack…som Robert sier: Du HAR jo allerede det, bare fjern fettet 🙂 Ikke at du har stort av det da.

    7. Det skal jeg også prøve. Har vært litt slapp på å trene mage i det siste, så fint med litt inspirasjon. Har en treningsball hjemme, så det er vel bare å blåse den opp og prøve:)

    8. Hei:-)Var utrolig gøy å se deg på scenen i Oslo! Har du ombestemt deg med tanke på fitness eller tenker du fremdeles bikini? Hadde vært gøy å fått noen tips utover våren uansett hva du skal stille i. Må jo snart begynne med Funlight gele’en din jeg nå som jeg har bulket i hele høst 😉 Uansett…det jeg skulle si var. Jeg har fått tuckups på programmet mitt også. Og de svir altså!!!

    9. Magerutene får du fram ved å fjeren feittet, det er jo korrekt, og det veit du jo Nora. Men du vil ha STØRRE magemusklar, og då må ein trene magemusklane på samme måte som alle andre musklar. Du byggjer ikkje muskelmasse ved å trena planken osb, då vert du berre meir sterk. Husk det. Aldri meir enn 15 repetisjonar (ingen studier som har vist styrkeøkning eller volumøkning på å kjøre meir enn 15 repetisjonar).

    10. Prøvde mageøvelser med slynge på mandag.. Damn, det sir noe så sinnsykt! Men er så herlig å kjenne det brenner etter strevet 🙂
      Tusen takk for at du er den du er, du er motivasjonen min i hverdagen 🙂
      Når det trenes styrke, og jeg føler for å gi meg, så tenker jeg på det du har oppnådd, da klar jeg litt til 😉

    11. Hei, jeg lurer på om Better bodies bukser, for eksempel løpetightsene, er ikke alt for lange for oss som er 160 cm høye? Jeg har sett disse buksene bare på nett og da er ikke lett å vite hvordan de passer i virkeligheten.

    12. har du prøvd BOSU noen gang? 🙂 Jeg prøvde det for første gang i dag, da kjente jeg det skikkelig godt i magen! Nå er jo du myyye mer trent enn meg, men tenkte jeg kunne anbefale det til deg 🙂 Er sikkert like bra (eller bedre) med ball….men jeg ble bitt av bosu-basillen i dag 😛

    13. ser veldig opp til deg og stikker innom bloggen din hver dag. 😀 jeg ønsker og gå ned i vekt på en sunn måte og lurer på om du kan gi meg noen tips til effektiv trening og lettvint mat til å gå ned i vekt 🙂

    14. Janne: Jeg har ikke bestemt meg enda, tiden vil vise 🙂
      Øystein: Jeg trener mage akkurat på samme måte som resten av programmet mitt, med unntak at FST-7 delen. Har ofte 15-20 reps på settene mine, og gjør derfor det samme for magen 🙂
      Eva: Jeg er litt lavere enn deg, og jeg synes de er perfekte i passform 🙂
      Elliela: Ja, digger det jeg og! Bosuball er knall 😀
      Anonym: Det kommer 🙂
      Julianna: Jeg vet desverre ikke =/ Klipte den ut fra en gammel pulsspinn cd, og der er alle sangene sammenhengende!

    15. Du er utrolig inspirerende Nora!! jeg får mange bra tips til nye øvelser jeg kan legge inn i mitt eget treningsprogram for variasjon! Gleder meg til å prøve mageøvelsene i dag. Liker også innleggene om mat og kosthold.
      ps: har du noen øvelser for rygg som er effektive? Jeg ønsker å definere ryggen min litt mer.

    16. Hei Nora.
      Først må jeg si at jeg blir kjempemotivert til å løfte vekter etter at jeg begynte å lese bloggen din for et par uker siden.
      Jeg trives best med spinning og løping, men vet jo så inderlig godt at skal det bli noe “ornings” på denne skrotten så må jeg løfte jern og trene styrke.
      Mage er definitivt det kjedeligste jeg vet å trene, men dette ser gøy ut. Har du andre gøyale alternativer så ja takk !

    17. Utrolig kjekt når du legger ut treningsvideoer! Du er en så stor inspirasjons kilde og jeg synes det er kjekt med nye øvelser! 😀 etter dette innlegget måtte jeg spinge rett å hente ballen min å prøve! kjempe bra øvelse, skal bjunne å gjøre denne, takk :- D

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg